nieuws

Fietsen in de lucht?

Architectuur

Door de stad kunnen fietsen zonder gehinderd te worden door voetgangers, auto’s en verkeerslichten. Het klinkt ideaal. Als het aan de Britse architect Norman Foster ligt, is het een toekomstbeeld dat gerealiseerd moet worden. Afgelopen week presenteerde hij een plan om meer dan 220 kilometer verhoogde fietspaden aan te leggen boven het stedelijk netwerk van Londen. Het plan, met meer dan 200 entreepunten en een breedte van 15 meter, zou per uur ruimte bieden aan 12.000 fietsers. Op deze manier wordt de reistijd van de meeste Londenaren veel efficiënter. Daarnaast is het gebruik van de fiets natuurlijk veel gezonder voor het milieu dan auto’s en openbaar vervoer.

Fietsen in de lucht?


Foster is niet de eerste die met het idee van een verhoogde fiets’snel’weg op de proppen komt. Op de Vlaamse website Lowtech Magazine deden ze de voorgeschiedenis van dit plan uit de doeken:

Horace Dobbins, voormalig burgemeester van Pasadena tekende in 1897 al een plan uit van een fietssnelweg die de steden Pasadena en Los Angeles zou verbinden. Het idee mislukte faliekant toen de auto na de millenniumovergang al snel won aan populariteit en de fiets steeds vaker thuis werd gelaten.

  
Beeld: California Cycleway. Bron: Lowtech Magazine

 Velo-City en Bicycle Transit System
Gebaseerd op de California Cycleway zijn het Canadese Velo-city en het Amerikaanse Bicycle Transit System. Beide concepten leggen de nadruk op overdekte fietsnetwerken, zodat fietsers beschermd worden tegen het weer. Hoewel Velo-City eigenlijk nog niet heel veel meer is dan een niet uitgewerkt idee, is het Bicycle Transit System gedetailleerd uitgewerkt. Het systeem verhoogt niet alleen de fietsroute, maar overdekt deze zodat het comfort van de fietsers vergroot wordt. Lichtelijk overdreven is de stap naar het vergemakkelijken van het fietsen, door fietsers in beide richtingen te stimuleren door een kunstmatige wind in de rug. Beide concepten baseren zich als low-cost oplossing voor uitgebreide fietsnetwerken over de stad.

 
Beeld: Velo-City. Bron: Lowtech Magazine

 
Beeld: Bicycle Transit System. Bron: Lowtech Magazine

 Skycycle, Norman Foster
Het Skycycle plan van Foster omvat niet een overdekt fietsnetwerk, maar draait voornamelijk om veiligheid en het minimaliseren van de reistijd van mensen. Met de 200 opritten en afritten van de fietsroute zouden, naar schatting, ruim 6 miljoen mensen op 10 minuten afstand van een oprit wonen en werken. In de toekomst, waarin Londen alleen maar zal expanderen, zullen steeds meer mensen gedwongen worden om grotere afstanden af te leggen tussen wonen en werken. Het fietsnetwerk biedt een oplossing voor deze toekomstvisie en beperkt reistijden met ruim een halfuur.

 
Beeld: Skycycle 

Noodzaak?
Hoe hoog is de noodzaak voor deze verhoogde fietsnetwerken eigenlijk? Vanuit functioneel oogpunt lijken het rendabele ideeën, maar hoe beïnvloed het verhoogde fietssysteem het stadsbeeld? Is de oplossing niet te vinden in autovrije dagen, beter afgestelde verkeerslichten, fietsroutes langs of zelfs op de snelwegen?

 
Beeld: Fietsen op de snelweg? Bron: Lowtech Magazine 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels