nieuws

Agendatip: Heinz Emigholz op IFFR

Architectuur

De films over architectuur van de Duitse experimentele filmregisseur Heinz Emigholz zijn in januari op twee plaatsen te zien. Tijdens het International Film Festival (IFFR), dat van 22 januari t/m 2 februari wordt gehouden in Rotterdam, vertoont Het Nieuwe Instituut In het kader van de tentoonstelling 1:1 Sets for Erwin Olaf & Bekleidung zes van zijn films. Op vrijdag 24 januari vindt in LantarenVenster de wereldpremière van het laatste werk van Emigholz plaats en kan de zaal in gesprek met de regisseur.

Agendatip: Heinz Emigholz op IFFR

Het programma op vrijdag 24 januari in LantarenVenster Heinz Emigholz – Short Films I bestaat uit drie films:

De eerste is Zwei Museen, waarin LeOmanut, gevestigd in de kibboets Ein Harod, en gebouwd in 1948 door Samuel Bickels, en The Menil Collection in Houston, Texas, in 1986 gebouwd door Renzo Piano, figureren. Wat de twee gebouwen bindt, is hoe licht wordt gebruikt in de architectuur, waarbij de bouwkunst zich door het licht heeft laten inspireren. Dit is deel 22 van Emigholz’ architectuurstudies die de kern vormen van de filmcollectie Photographie und jenseits.

 Miscellanea III (deel 10 uit Photographie und jenseits) is een overpeinzing over puinhopen en overblijfselen die sterk verbonden is met de Amerikaanse hoofdstukken uit Photographie und jenseits. Een bespiegeling over een land en een droom in puin. Een voorzichtige herinnering aan eeuwig dreigende gruwelen: een glimp van het oorlogsschip Puglia, dat niet ver van de sarcofaag met het stoffelijk overschot van Gabriele d’Annunzio vandaan ligt.

Still uit Miscellanea III.

De derde, D’Annunzio’s Cave, is het enige deel [uit Photographie und jenzeits] dat Emigholz gewijd heeft aan architectuur waaraan hij een grondige hekel heeft: de Villa Cargnacco van Gabriele d’Annunzio. Gemonteerd uit vier op zichzelf staande maar parallelle sessies van elk acht uur binnen in het beest. “Een uniek voorbeeld van formalistische woede en een van Emigholz’ beste werken”, aldus de IFFR-site.

Still uit D’Annunzio’s Cave.

Op zondag 26 januari worden vanaf 11.45 uur in Cinerama onder de naam Heinz EmigholzShort Films II nog 4 films vertoond. 

In Het Nieuwe Instituut

In het kader van de tentoonstelling 1:1 Sets for Erwin Olaf Bekleidung zal Het Nieuwe Instituut Emigholz‘ films D’Annunzio’s Cave en Ornament and Crime (by Adolf Loos) doorlopend vertonen in het auditorium. In Ornament and Crime laat Emigholz 27 bestaande gebouwen en interieurs zien van architect Adolf Loos. 

Daarnaast zal op 25, 26, 28 en 29 januari elke dag om 14 uur een andere film uit het oeuvre van Emigholz worden getoond. De kaartverkoop loopt via de ticketservice van het IFFR en een uur voor aanvang op locatie (Het Nieuwe Instituut).

De Duitse regisseur Heinz Emigholz. 

25 januari: Sense of Architecture:
Een reis door de moderne beschaving aan de hand van 42 architectonische projecten in Oostenrijk en elders. Van klokkentoren tot peuterschool, drogist, sociale woningbouw et cetera, en tenslotte naar een crematorium en aangrenzend columbarium. Een minimalistisch twintigste-eeuws epos.

26 januari: A Series of Thoughts (Miscellanea IV-VII)
Drie variaties op de meest extreme vorm van kinderlijke gehoorzaamheid, die niet altijd vrijwillig is: het offer van de zoon (door de hand van de vader). Met filmische ruimte voor bezinning. A Series of Thoughts is een achtbaan van technieken, stemmingen en emoties, die inspanning vergt en stimuleert.

28 januari: The Basis of Make-Up I-III:
Voor elk deel van deze serie filmde Emigholz tussen de 38 en 69 notitieboekjes, pagina voor pagina. Vervolgens toont hij die met zo’n snelheid dat zijn geschriften en tekeningen een soort animatie worden van zijn gedachten en ideeën. The Basis of Make-Up is een uniek inkijkje in het creatieve proces van een kunstenaar.

29 januari: The Formative Years I-II:
Zeven vroege werken: The Formative Years (I) bestaat uit vijf strakke oefeningen in cinematografisch formalisme: Schenec-Tady I-III (1973/75/76), Arrowplane (1974) en Tide (1975), terwijl (II) twee zeer stilzwijgende benaderingen behelst van meer verhalende horizonnen: Hotel (1976) en Demon (1977).

Meer informatie over Heinz Emigholz vind je hier.

Reageer op dit artikel