nieuws

Ontwerp cepezed voor Rabobrug Utrecht vastgesteld

Architectuur

Het college van Utrecht heeft het definitief ontwerp voor de langzaamverkeersbrug over het spoor vastgesteld. Deze zogenoemde Rabobrug vormt straks een belangrijke verbinding voor fietsers en voetgangers tussen de woonwijken aan de westkant van het spoor naar de binnenstad en vice versa.

Ontwerp cepezed voor Rabobrug Utrecht vastgesteld

Beeldbepalend zijn de 17 bomen die op de brug komen. Deze structuur met bomen wordt doorgezet in de straat richting de Croeselaan. Aan beide kanten van de Rabobrug komen trappen met fietsgoten en één of meer liften. De ‘tapis roulants’ of rolbanen – bekend van Schiphol – die in eerdere versies van het ontwerp zaten, blijken te gevoelig te zijn voor storingen en zijn daarom uit het ontwerp geschrapt. Een andere aanpassing is dat de brug in totaal 45 meter korter is. Hierdoor kan de trap van de brug aan de oostzijde rechtdoor lopen in de richting van Moreelsepark.

Interwijkverbinding

Deze maand draagt de gemeente Utrecht het project voor uitvoering over aan ProRail. De bouw start in 2015 en de Rabobrug wordt in 2016 opgeleverd als ‘interwijkverbinding’ tussen Dichterswijk en de binnenstad. De brug wordt zodanig ontworpen en gebouwd dat er in de toekomst trappen naar de tram-, bus- en treinperrons aangelegd kunnen worden.

Bron: Gemeente Utrecht

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels