nieuws

Agendatip: What design can do

Architectuur

De derde editie van What Design Can Do belicht wederom de kracht van de ontwerper om oplossingen aan te dragen voor maatschappelijke kwesties. Goed ontwerp gaat over veel meer dan alleen esthetiek. De conferentie legt op 16 en 17 mei in de Amsterdamse Stadsschouwburg de focus op de impact van design op ons dagelijks leven. Dit wordt verteld door visionairs uit de modewereld, productdesign, architectuur en interaction design, uit binnen- en buitenland.

Agendatip: What design can do

Het programma van What Design Can Do 2013 bestaat uit lezingen, workshops in de tegenovergelegen Apple Store, break-outsessies (waarin je in groepen aan de slag gaat met een bepaalde kwestie), een rondleiding door het Stedelijk Museum, een filmprogramma, borrel en feest.

Interactief & food design

Onder de sprekers dit jaar bevinden zich bekende ontwerpers als Marije Vogelzang, Urban Think Tank, DUS Architects en Alfredo Brillembourg. Andere sprekers zijn Mike Kruzeniski, hoofd design van Twitter, en Nicolas Roope, over interactief design. De Britse architecte Carolyn Steel praat over ‘Hoe Voedsel Onze Steden Vormt’. De ogenschijnlijke vanzelfsprekendheid waarmee vers eten continu overal verkrijgbaar is in een grote stad, heeft veel complexe ontwerpimplicaties.

 

De Indiase architect en stedebouwkundige Rahul Mehrotra uit Mumbai is een van de key note speakers. Daarnaast treden bijzondere gasten aan als Pedro Reyes, een Mexicaanse ‘community-kunstenaar’ en ontwerper, de Britse designhoogleraar Anthony Dunne, het ontwerpduo Hellicar & Lewis, dat design en technologie in nieuwe communicatiestrategieën stopt, en het duo Jop van Bennekom en Gert Jonkers die het tijdschrift Fantastic Man uitgeven.

Overtuig de opdrachtgever

Een van de break-outsessies is ‘What Design Can Do For Stupidity’, georganiseerd door de BNO. Omdat designers volgens de bond “soms het gevoel hebben dat ze omgeven zijn door mensen die het potentieel van hun werk niet zien, begrijpen of waarderen” zoeken ze op 17 mei het antwoord op de vraag: Hoe overtuig je dergelijke mensen van de toegevoegde waarde van designers en hun werk?

Bekijk het hele programma hier. Ook dit jaar verschijnt aan het eind van de conferentie een ‘live’ geproduceerd boek dat de lessen van de conferentie samenvat.

What Design Can Do, Stadsschouwburg Amsterdam aan het Leidseplein. Een dagkaart kost €17, een combiticket €300 (BNO-leden 10% korting). Op beide dagen duurt het programma van 10 tot 20 uur.

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels