nieuws

Hoe ontwerp je voor het nieuwe netwerkmuseum?

Architectuur

Onze samenleving verandert onder invloed van internet. De digitalisering leidt tot een netwerksamenleving, waarin gemeenschappen ontstaan rondom interesses en opvattingen. Het museum van de toekomst zal zich daarom moeten heruitvinden als een netwerkmuseum, stelt Marit Overbeek in het maartnummer van de Architect interieur. De vormgeving hiervan biedt kansen voor het interieurontwerp.

Hoe ontwerp je voor het nieuwe netwerkmuseum?

Om hun bestaansrecht te bewijzen in de huidige netwerksamenleving, dienen musea de deuren te openen en een eigen gemeenschap op te bouwen, die meepraat over het beleid. Daarbij stelt de beleveniseconomie extra eisen: een rijk en gevarieerd cultuurbezoek hangt tegenwoordig niet af van het getoonde of gespeelde, maar van het aanbod eromheen. Het interieurontwerp kan de gevraagde veranderlijkheid en zintuiglijke ervaringen opvangen.

Opgave van de toekomst

In het themadeel van de Architect interieur van maart 2013 vertellen ontwerpers, opdrachtgevers en museumexperts over hoe zij de museumopgave van de toekomst zien: Valentijn Byvanck, voormalig directeur van het Nationaal Historisch Museum en nu hoofd van cultuurcentrum Marres in Maastricht, Martijn Stevens, cultuurwetenschapper aan de Radboud Universiteit en gepromoveerd op kunstmusea en digitale cultuur, René Pingen, directeur van het Stedelijk Museum in Den Bosch, en Miriam van der Lubbe, die samen met Niels van Eijk een deel van het SM’s inrichtte. 

Ook zijn er beelden te zien van het nieuwe Museumkwartier in Den Bosch, een ontwerp van Bierman Henket, werpt Merel Pit een kritische blik op het ontwerp voor het Drents Museum van Erick van Egeraat, het Tulpenmuseum in Amsterdam door NEZU AYMO architects en de tijdelijke invulling in het Cidade da Cultura de Galicia in Spanje door Estudio Nómada

 Trap in de ontvangsthal van het nieuwe Stedelijk Museum in Den Bosch. 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels