nieuws

Hoge brug en zweefpont verbinden oevers Scheveningen haven

Architectuur

Het bureau Trekwerk heeft de opdracht binnengesleept om de verbinding tussen de havenhoofden van Scheveningen te maken. Een hoge brug met zweefpont zal de beide oevers van de Scheveningse haven met elkaar verbinden. Op deze manier wordt de boulevard over de havenmond ‘doorgetrokken’. De inzending van Trekwerk bleek economisch de meest voordelige inschrijving.

De zweefpont van Trekwerk hangt aan een hoge brug en beweegt op oeverniveau van het ene naar het andere havenhoofd. Bij gebruik van de zweefpont zal het scheepvaartverkeer niet worden gehinderd. Dit betekent dat deze niet gebruikt wordt wanneer schepen de haven in- of uitvaren.

Vrouwen- en mannentoren

De verbinding bovenlangs, een overdekte hangbrug, is te bereiken via een trap of één van de vier liften (2 aan elke oever). De liften hebben een capaciteit van circa 20 personen en bieden ruimte aan onder meer rolstoelen en kinderwagens. De twee torens – van ruim 60 meter hoog – waarin de trappen zijn verwerkt en waarlangs de liften lopen, worden in het ontwerp geflankeerd door twee beelden, ‘Mooi’ (vrouw) en ‘Reus’ (man) genaamd, en zijn volgens Trekwerk gebaseerd op een Scheveningse legende. Beide torens zijn op de havenhoofden geplaatst.

De gemeente Den Haag startte de aanbesteding voor de aanleg van een fiets- en wandelverbinding over de havenhoofden in april 2013. De belangrijkste eisen voor de verbinding waren: gegarandeerde vrije doorvaart voor de scheepvaart, toeristische aantrekkingskracht en duurzame exploitatie.

Wethouder Marnix Norder van Stadsontwikkeling vindt de verbinding noodzakelijk voor de herontwikkeling van Scheveningen Haven, waaronder het Norfolkterrein. Daarbij vergroot het de toeristische aantrekkingskracht van de haven en zorgt de brug voor een betere bereikbaarheid van de voorzieningen in het havengebied.

Na de opdrachtverlening zal de winnende oplossing tot een definitief ontwerp worden uitgewerkt. Daarna volgt de bouw. Het streven is dat de brug medio 2017 gereed is.

Bron: gemeente Den Haag 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels