nieuws

Overstappen en verblijven

Architectuur

De ambitie om verkeersknooppunten en transferia met een hoge ruimtelijke en functionele kwaliteit te realiseren wordt vaak uitgesproken, maar wordt zelden gerealiseerd in het veld. OKRA Landschapsarchitecten wil tijdens het minisymposium Overstappen en verblijven op 1 november in Delft een aantal nieuwe uitgangspunten en verdienmodellen presenteren en bespreken.

Overstappen en verblijven

Volgens OKRA Landschapsarchitecten strandt innovatie in het denken over transferia en P+R vaak op ‘traditionele uitgangspunten’ en ‘hokjesdenken’. Door met een multidisciplinair team te kijken naar zowel ontwerp, realisatie én exploitatie wil het bureau tijdens een symposium op 1 november in Delft onderzoeken hoe een aantrekkelijke openbare ruimte mogelijk wordt en hoe die ruimte creëert voor samenwerking met meer stakeholders dan tot dan toe gebruikelijk.

Programma

– De ontwikkeling van transferia loopt vast op dogma’s.

Is een transferium wel een gebouw of is het alleen voor een overstap van mensen? Sommige transferia ontstaan soms spontaan en onbedoeld, kunnen we hier iets van leren en hoe maken we dit onderdeel van een P+R strategie?

– Een transferium is een stedelijke voorziening.
Transferia zijn onderdeel van het stedelijk weefsel, maar zelden van stedelijk programma. In hoeverre kan een P+R faciliteit het gebruik en de kwaliteit van de openbare ruimte verbeteren, direct rondom én op afstand van het transferium? En wat betekent dit voor de deelname van stakeholders?

– Een transferium is steeds meer een zaak van vormgevers.
Al te vaak werd een P+R voorziening gezien als een verkeerskundige oplossing, bedoeld om zo kort mogelijk te verblijven. Maar wat nu, als we de overstap als een bestemming gaan beschouwen? Als een attractieve en comfortabele omgeving die ‘de reis’ een extra dimensie geeft?

De drie hoofdthema’s worden aan de hand van drie korte pitches ingeleid door NIO, OKRA en Advier. Gevolgd door een interactieve discussie met Han van den Born, partner van architectenbureau KCAP en Paul Gerretsen, agent Vereniging Deltametropool. Tijs van den Boomen besluit de discussie. Samen met Ton Venhoeven schreef Van den Boomen het boek ‘De Mobiele Stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg’.

Vrijdag 1 november 2013 van 9 tot 14 uur (inclusief lunch) in het Science Centre, Mijnbouwstraat 120 gebouw 3 te Delft. Kijk hier voor de routebeschrijving http://bit.ly/GXsp4U Kaarten kosten € 125,- en kunnen worden gekocht via https://bcvoortransferia.eventbrite.nl/ Aanmelden kan ook op deze website, tot 30 oktober. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels