nieuws

Zwarts & Jansma ontwerpt infrastructuur A11 Brugge

Architectuur

Zwarts & Jansma is door het consortium Via Brugge, bestaande uit Jan De Nul, Van Laere, Aswebo, Aclagro, Franki Construct en DG Infra+, ingeschakeld voor de architectonische vormgeving van het project A11 Brugge. Bureau Bas Smets wordt verantwoordelijk voor de landschappelijke inpassing van het project.

Zwarts & Jansma ontwerpt infrastructuur A11 Brugge

 

De A11 is een nieuwe autosnelweg tussen de Blauwe Toren in Brugge en Knokke-Heist over een afstand van 12 km en gaat de verbinding tussen de haven van Zeebrugge en het achterland verbeteren. Door het havenverkeer te scheiden van het lokale verkeer wordt ook de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de regio vergroot. De A11 is ook belangrijk voor een goede ontsluiting van de oostkust van Vlaanderen.

Zwarts & Jansma Architecten verzorgt samen met Bureau Bas Smets uit België, het ruimtelijke ontwerp voor de A11. Hierin wordt rekening gehouden met hoe de infrastructuur beleefd wordt vanaf zowel de weg als vanuit het landschap. Doelstelling daarbij is de superpositie van een heldere verkeerssituatie en de beleving van het landschap vanaf de weg en van de architectuur van de kunstwerken en daar waar mogelijk een handhaving, versterking of herstel van de lineaire structuren van het landschap.

De in het infrastructuurontwerp toe te passen kunstwerken omvatten 6 U-bakken, 8 bruggen, 3 tunnels, diverse snelweg-elementen zoals bijvoorbeeld geluidswerende voorzieningen, 2 knooppunten en diverse kunstwerken die de lokale omgeving bedienen zoals bijvoorbeeld lokale bruggen, – onderdoorgangen en faunapassages.

Het consortium Via Brugge is door Via-Invest, een samenwerkingsverband tussen de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV en Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) aangesteld als voorkeursbieder voor het project A11 Brugge. Het project werd door Via-Invest in de markt gezet als een DBFM-project (Design, Build, Finance and Maintain). Het consortium Via Brugge zal de infrastructuur voor de A11 ontwerpen, bouwen, financieren en gedurende 30 jaar onderhouden.

Naar verwachting zullen de werkzaamheden in het najaar van 2013 starten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels