nieuws

Retail: vernieuwing van de winkelervaring

Architectuur

Nu we vooral online shoppen, gaan we alleen de stad in voor beleving. De binnenstad wordt een plek voor entertainmentfabrieken en showrooms en hoe verleid je de consument om interactie aan te gaan? Kortom: de winkelervaring moet opnieuw worden uitgevonden. In de 2e editie van onze Magazine App laten we zien hoe ontwerpers innovatieve retailconcepten vormgeven. De app is vanaf vandaag te downloaden.

Retail: vernieuwing van de winkelervaring

Het retaillandschap van tegenwoordig is ingrijpend veranderd, onder invloed van online shopping. Om de consument te verleiden een interactie met hun producten aan te gaan, grijpen retailers voor hun concepten en vormgeving terug op tradities, lokaliteit, duurzaamheid en verrassing. Als reactie op de voortsnellende informatiestromen en het wegvallen van economische en maatschappelijke zekerheden, staat aandacht voor het alledaagse en voor de mens bovenaan.

 

Regisseren van verlangens

Nu aanbod niet meer bepalend is, zijn de relatie met de klant en de beleving van het winkelen doorslaggevende factoren geworden. Shopping is een vorm van vermaak en vrijetijdsbesteding geworden en daarmee krijgt het retailinterieur het karakter van een theatervoorstelling, waarin de ontwerper optreedt als regisseur.

App

Voorzieningen, service, deskundigheid, organisatie en navigatie spelen een belangrijke rol bij het oopnieuw uitvinden van de winkelervaring. Het element van ontdekking wordt een steeds belangrijker onderdeel hierin. Hoe architecten als Meyer en van Schooten, Doepel Strijkers, Workshop of Wonders, Studio Intussen en Kengo Kuma deze nieuwe ervaringen vormgeven, is te zien op de nieuwe Magazine App van de Architect, die je hier kunt downloaden.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels