blog

Blog – De handreiking van Prada

Architectuur

Door Wiegert & Kaj – Prada is al jarenlang een vooruitstrevend modehuis als het aankomt op interdisciplinaire partnerships. In hun samenwerking met OMA/AMO worden niet alleen de retailomgevingen onder de verantwoordelijkheid van OMA gerealiseerd, ook ontwerpt het architectenbureau vaak het set design van de fashionshows. Maar waarom zou Prada, waarbinnen het wemelt van creatieve ontwerpers, dit soort teamverbanden buiten de deur zoeken?

Blog – De handreiking van Prada
Beeld: Agostino Osio, Courtesy of OMA

‘The world will be saved by intelligence and the humanity of generous people, and possibly love’, aldus Miuccia Prada over haar Men’s Autumn/Winter 2018 show. Zoals altijd nam de ontwerpster in haar collectie de huidige staat van de samenleving als uitgangspunt. Ze stuurde in arbeidersuniform gehulde modellen de catwalk over, gewapend met een armvol tassen met de typische Prada-uitstraling: gecapitonneerd, kunstig geknipt en allen in het glanzende zwarte nylon waarmee Prada zich heeft gevestigd als een tegendraadse pionier in de high fashion.

Prada Invites

De stof is volgens het modehuis ‘tijdloos, praktisch doch kostbaar; een avant-garde expressie van elegant voor de huidige tijd”. En hoewel Miuccia Prada er telkens in slaagt met deze iconische stof een verrassende collectie te presenteren, nodigde Prada voor de allereerste keer vier gevierde creatieve geesten uit voor het ontwerpen van een uniek nylon item. ‘PRADA Invites’ toont radicaal verschillende benaderingen die het poëtische, praktische, technische en esthetische aspect van nylon onderzoeken.

Architecten Rem Koolhaas, Jacques Herzog en Pierre de Meuron en ontwerpers Konstantin Grcic en Ronan en Erwan Bouroullec maakten elk hun eigen ontwerp. Deze handreiking van Prada naar vormgevers buiten het eigen werkveld geeft nieuwe inspiratie voor zowel het eigen team als de uitgenodigde ontwerpers. Daarnaast is het een showcase van de mogelijkheden die Prada ziet in samenwerkingen tussen verschillende branches.

OSIO-SHOW-Blog Wiegert & Kaj Beeld Agostino Osio Courtesy of OMA

De frontpack van Koolhaas. Beeld: Agostino Osio, Courtesy of OMA

De frontpack van Koolhaas

Zo gaat Rem Koolhaas dieper in op de samenwerking met Prada en de relatie tussen mode en architectuur. ‘In een langdurige samenwerking is het niet het beroep dat telt, maar meer een gevoel, en dat gevoel delen we.”In dit geval uitte dat gevoel in een herinterpretatie van de backpack. Onder verwijzing naar het “ongemak en traagheid” van conventionele rugzakken, die af moeten worden gedaan om te openen, loste Koolhaas het probleem op met een zogenaamde frontpack – een vreemde maar ingenieuze oplossing die speelt met het concept van ‘elegantie’ en ‘vrijheid’ die hij ook in zijn architectuur onderzoekt. Het creeren van het project met slechts een schaar, een rol tape en karton noemt Koolhaas een welkome ontsnapping uit de architectuur. “Architectuur duurt vijf jaar. In de mode kan iets prachtigs gemaakt worden in slechts 24 uur – die snelheid van mode heb ik altijd benijd.”

De uitgenodigde ontwerpers kijken met een eigen blik naar stof, en het verleden bewijst dat die uitkomsten vaak het begin zijn voor nieuwe projecten en kunstwerken. Zullen de grenzen tussen de disciplines steeds verder vervagen? Een volmondig ‘ja’- in ieder geval als het aan Prada ligt.

charlie-koolhaas_oma-milaan

Oudere samenwerking van Prada en OMA/AMO: Fondazione Prada in Milaan. Beeld: Charlie Koolhaas. Met dank aan Prada

Foto's

Reageer op dit artikel