blog

Blog – Millennial pink: hoe de nieuwe generatie kleur geeft aan architectuur

Architectuur

Door Wiegert & Kaj – Als je nog niet van de kleur ‘millennial pink’ hebt gehoord, heb je het toch zeker wel ergens gezien. Deze specifieke roze kleur, die overigens tegenwoordig varieert van een perzikkleur tot beige met een roze gloed, is dé kleur van de nieuwe generatie. En zo duiken er nu op Instagram en Tumblr overal accounts op die zich volledig richten op het vastleggen van gebouwen en objecten die millennial pink zijn gekleurd. Maar waarom?

Blog – Millennial pink: hoe de nieuwe generatie kleur geeft aan architectuur
Poster van The Grand Budapest Hotel, een film van Wes Anderson uit 2014

Ironische schoonheid

Millennial pink representeert een soort ironische schoonheid. Het is een manier om schoonheid uit te stralen, zonder je intellect te verloochenen. Wellicht is dat de reden dat iedereen zich ermee durft te identificeren. Als een soort van grap, iets wat je niet te serieus moet nemen, maar wat wel een nieuw soort visie en positie uit moet stralen. Millennial pink is zeker niet voor meisjes, het is androgyn. Dit past natuurlijk perfect bij de genderneutrale beweging die afgelopen jaren is ontstaan. Meer dan ooit gaat het om wie je bent en wat je kan, zonder dat hier seksistische of racistische vooroordelen aan verbonden zijn.

Tegenwoordig zijn er honderden Instagrammers die hun geld verdienen door architectuur en interieur in deze tint op de foto te zetten. De onderwerpen op deze foto’s variëren van stijlvolle interieurs tot gebouwen die volledig roze zijn, inclusief roze kozijnen en luiken. De populariteit van deze foto’s is enorm.

Het roze vakantieresort La Muralla Roja in Spanje door Ricardo Bofill Het roze vakantieresort La Muralla Roja in Spanje door Ricardo Bofill

Veelbesproken interieur van het Sketchrestaurant in Londen Veelbesproken interieur van het Sketchrestaurant in Londen

Architectuur wordt hip

Daarmee wordt architectuur aan een hele nieuwe doelgroep voorgesteld. Jonge mensen van de millennial generatie die zich een groot deel van hun tijd bezighouden met het stileren van hun leefomgeving, maar ook jongeren die op een vernieuwde manier naar de wereld kijken. De normalisatie van roze, ooit een meisjeskleur, in de serieuze architectuurwereld is een stap in de goede richting. Het wordt fysiek zichtbaar dat er een nieuwe generatie is die anders denkt over architectuur, design maar vooral ook vrijheid en bewustzijn.

Superkilen, een stedenbouwkundig park in Kopenhagen. Superkilen, een stedenbouwkundig park in Kopenhagen.

Moet nu alles roze?

Nee, zeker niet. Zoals in de blog De nachtmerrie die Pinterest heet uitgelegd, is het gevaar dat millennial pink zo veel terugkomt in architectuur, interieur en design dat ook dit zal bijdragen aan Airspace. Op dit moment lijkt het er op dat mensen nog bewust met de betekenis van deze kleur omgaan en de kleur gebruiken om deze boodschap op een subtiele manier over te brengen. Indien dit overslaat in het oppervlakkig kopiëren van dat wat hip is, is het wat ons betreft tijd voor een nieuwe beweging. Dat betekent natuurlijk niet dat de betekenis van millennial pink zijn waarde verliest. Daarvoor is de boodschap te belangrijk.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels