blog

Blog – Twintig jaar tekenen

Architectuur

Door Matthijs de Boer – De afgelopen twintig jaar heb ik op reizen in diverse Europese landen kleine observaties van dorpen, steden en landschappen vastgelegd in zwarte inkt op handzaam formaat papier. Oefeningen in kijken en vastleggen. Oefeningen in het weergeven van de essentie van een plek, het karakter, de sfeer.

Blog – Twintig jaar tekenen
Partingoli, Toscane

Is er een hang naar het romantische en pittoreske? Dat valt niet te ontkennen. De plek en het uitzicht zijn op de een of andere manier aanleiding voor een schets. Kijken naar de ruimtelijke werking van een plek, een uitzicht, een doorkijkje, een perspectief. De manier waarop de ingrediënten landschap en bebouwing samen de zichtbare wereld bepalen. Het mooie vinden in het gewone.

Inspiratie

Auteur/tekenaar/architect Gordon Cullen is nooit ver weg, met zijn mooie analyses van routes door de stad met wisselend perspectief. En veel geleerd heb ik ook van de stedenbouwkundige Allan Jacobs, die in Looking at Cities beschreef hoe de stad begrepen kan worden door goed te kijken en in Great Streets demonstreert dat mooi tekenen daarbij kan helpen.

Inspiratiebronnen, zonder de pretentie of de illusie me te meten met deze grootheden, zijn vooral Arne Jacobsen en Odd Brochmann. Allebei Scandinaviërs – niet geheel toevallig. Jacobsen, de alleskunner – die behalve gebouwen ook meubels, keukenspullen en bestek, textiel en behang ontwierp – was een begenadigd aquarellist en tekenaar. Observator en weergever van het schijnbaar argeloos gekozen uitzicht. Brochmann was met zijn boek ‘Over mooi en lelijk’ een voorvechter van het modernisme, maar vooral een bestrijder van lelijkheid. Bovendien had hij een goed oog voor de kwaliteit van het (Scandinavische) landschap en voor tradities in bouw en ontwerp. De eenvoud en puurheid van Arne’s en Odd’s zwart-wit tekeningen zijn onovertroffen. Maar er is in het tekenen geen wedstrijd, wel een uitdaging.

Värmskog, Zweden Värmskog, Zweden

Uitdaging

Want het gaat om momentopnames, in één keer neergezet – de techniek duldt geen reparaties. Wel varianten, in de vorm van een andere manier van kijken, resulterend in een andere tekening van dezelfde plek.

De uitdaging is onderdeel van het spel: het moet in één keer goed zijn, een vel weggooien en opnieuw beginnen is er eigenlijk niet bij. Daarbij heeft zich een techniek ontwikkeld die afwijkt van wat we in Delft bij handtekenen leerden over het opbouwen van de compositie. Het begint met lang en goed kijken. En dan is het tekenen als schrijven, min of meer van links naar rechts.

Monopoli, Italië Monopoli, Italië

Herkenning

Voor de beschouwer is er ook herkenning, zelfs zonder dat hij of zij ooit dezelfde plek heeft bezocht. Herkenning van de sfeer van zo’n plek, een ‘genius loci’. Maar ook herkenning van die bijzondere mix van ontspanning en concentratie: een vorm van concentratie op anders weinig opmerkelijke details, alleen mogelijk door de ontspanning van een vakantie.

Zo zijn de schetsen nèt iets meer dan ‘slechts’ een persoonlijke herinnering aan die mooie tijd op die mooie plek. Een eerste serie is al eens gebundeld in het boekje Reisschetsen 1998-2004. Nu de schetsen van de periode daarna inmiddels jaren in mapjes achter een kastdeur hebben doorgebracht is de tijd rijp om ze eens te laten zien. Ter inspiratie voor een volgende reis. Ieders volgende reis.

U bent van harte welkom bij de opening van de tentoonstelling ‘Twintig Jaar Tekenen’  op zondag 8 oktober van 15-18 uur in ons bureau mdbs, 2e IJzerstraat 2 Rotterdam. Graag aanmelden op info@mdbs.nl. De tentoonstelling is daarna gedurende een maand op afspraak te bezoeken.

Tórshavn, Faeröer Tórshavn, Faeröer

 

Stockholm, Zweden Stockholm, Zweden

 

Raggiolo, Toscane Raggiolo, Toscane

 

Ponta do Sol, Madeira Ponta do Sol, Madeira

 

Ponta do Sol, Madeira Ponta do Sol, Madeira

 

Kolding, Denemarken Kolding, Denemarken

 

Herangtunet, Noorwegen Herangtunet, Noorwegen

 

Dubrovnik, Kroatië Dubrovnik, Kroatië

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels