blog

Blog – De architect leert van: schoenenmerk Mascolori

Architectuur

In het eerste deel van de nieuwe gespreksreeks “De architect leert van” kloppen we aan bij Rotterdams schoenenmerk Mascolori. Sinds 2011 is Jochem Grund, oprichter van het excentrieke modemerk, hard aan het werk om met Mascolori de creatieve man te voorzien van creatieve schoenen. THIS IS WAT gaat met Jochem in gesprek over de betekenis van authenticiteit in een wereld van massaproductie, het belang van samenwerkingen en de overeenkomsten en verschillen tussen een schoenenmerk en een architectenbureau.

Blog – De architect leert van: schoenenmerk Mascolori

Authenticiteit is een kernwaarde
THIS IS WAT: “Jochem, de reden dat we deze reeks starten met Mascolori is omdat we het idee hebben dat jullie, weliswaar in een andere branche, dezelfde passie delen om mensen te prikkelen en te verbazen. Zoals jullie het zelf op jullie website noemen: Het prikkelen van jezelf en je omgeving met je persoonlijkheid en je handelen is een belangrijk doel in ons leven. Hoe zorg je ervoor dat je altijd de massa een stap voor bent op een manier dat het toch aansluit bij de vraag? Met andere woorden, wanneer ben je eigenwijs authentiek en wanneer dien je de massa?”

Jochem: “Wij zijn bekend geworden met puntschoenen. Na een aantal jaar van succesvolle productie en een enthousiaste fanbase vonden we het tijd voor iets nieuws. We zijn toen begonnen met de verkoop van ronde schoenen en sportievere sneakers. Met deze nieuwe schoenen hebben we best veel trouwe klanten (figuurlijk) tegen de schenen geschopt. “Mascolori, dat is toch een puntschoenenmerk?!” Achteraf zijn we daarin iets te eigenwijs geweest. Het is prima om te innoveren, maar we hebben er wel van geleerd om de klant meer te betrekken bij dit proces. Klant is nu eenmaal koning, ook bij ons. Ander voorbeeld, er is bij ons een groeiende vraag naar vrouwenschoenen. Hoewel ik dat eerst niet wilde (ook om het merk ‘puur’ te houden) ga ik daar nu wel in mee. Maar alleen met hoge hak! Zo blijf ik toch dicht bij wat ik leuk vind.“

De architect leert van schoenenmerk Mascolori 2

THIS IS WAT: “Het is duidelijk dat je je bewust bent van je eigen creativiteit in context van de veeleisende klant. Voor ons is dat ook een vraag die eens in de zoveel tijd terugkomt. Ik denk dat veel architecten zich dienstbaar (en misschien zelfs meegaand) opstellen om niet te veel potentiële klanten af te schrikken, maar ik kan mij voorstellen dat dit wel de kracht van het eindresultaat beïnvloedt. Bij Mascolori verkopen jullie natuurlijk hele uitgesproken schoenen, die lang niet iedere man zou aantrekken. Richt je je bewust op een bepaalde doelgroep, of probeer je hier niet van tevoren invulling aan te geven?”

Jochem: “Bij Mascolori zijn we niet statisch, we hebben dus niet een bepaalde doelgroep voor ogen. Hoewel, in onze begindagen richtten we ons op de flamboyante veertigplusman. Vervolgens kregen we meerdere modebewuste types in de winkel, en nu komt echt iedereen binnen – van hipsterarchitect tot gelikte advocaat. Dat vinden we alleen maar leuk, maar het is wel belangrijk om je daar bewust van te zijn. Daarom hebben we recent wel stappen gezet om weer terug te gaan naar waar we zes jaar geleden mee begonnen: onderscheid in kunst. Als je op een gegeven moment mensen aantrekt die helemaal niet van kunst en cultuur houden vertroebelt ons gedachtegoed. Dan gaat er iets mis.”

In en uit
THIS IS WAT: “Door je visie door middel van je producten te verkopen selecteer je dus eigenlijk als vanzelf de goede doelgroep. Deze ‘merkvisie’ is in de architectuur niet zo gebruikelijk, maar kan wellicht een goede manier zijn om als bureau een nichemarkt te kunnen claimen. Volgens mij zijn er nog meer overeenkomsten tussen architectuur en mode. Net als de modewereld is ook de architectuurwereld namelijk erg trendgevoelig, alhoewel de meeste architecten dat misschien zouden willen ontkennen. Maar eerlijk is eerlijk, een ontwerp past altijd binnen een bepaalde tijdsgeest. Zou je zelf nog schoenen dragen die je in 2011 geproduceerd hebt?”

Jochem: “Nee. Haha, om eerlijk te zijn vind ik die nu echt niet meer mooi. Ik vind het nog altijd belangrijk om te verrassen en verbazen, maar ik ben inmiddels ook modebewuster geworden. Daarom heb ik nu ook twee mensen in mijn team die zich onder andere bezighouden met trend forecasting. Uiteindelijk bestaat een collectie uit twee lagen. De toplaag is veranderlijk, maar de onderste laag – de kern – is tijdloos.”

THIS IS WAT: “Ik denk dat dat voor architecten erg herkenbaar is. Veelal wordt een gebouw bij oplevering gezien als iets tijdloos, waarbij de invulling dynamisch is. Wij denken dat het maar de vraag is hoe tijdloos architectuur werkelijk is, en of deze tijdloosheid waarde zou hebben. In fashion zie je duidelijke herwaardering voor vroegere trends, net als bij meer uitgesproken (en dus modegevoeliger) gebouwen die veertig, vijftig jaar na oplevering ineens weer in de spotlight staan. Dat terwijl ‘tijdloze’, generieke gebouwen hun architectonische waarde snel verliezen. Voor de ontwikkeling van jullie producten werken jullie vaak in samenwerking met kunstenaars. Architectuur speelt ook meermaals een belangrijke rol in de dessins die hieruit voortkomen. Vanuit welke gedachte zijn jullie hiermee begonnen, en op welke manier maakt het onderdeel uit van jullie missie en visie?”

De waarde van een samenwerking
Jochem: “Onze eerste samenwerking was met Arno Coenen en Iris Roskam, de kunstenaars van de print in de Markthal. Toen deze in 2014 geopend werd, zagen we het enorme kunstwerk en vonden we dat zo’n gave print dat we meteen contact met ze hebben opgenomen. Zo werd de Markthalschoen geboren. Kunstzinnige producten zoals de Markthalschoen is wel iets wat ons uniek maakt als merk. In een andere samenwerking hebben we gewerkt met Laan Irodjojo van Galerie Atelier Herenplaats, wat ook een hele bijzondere collectie heeft opgeleverd. Uiteindelijk willen we draagbare producten maken, maar ook kleine kunstwerkjes die het merk smoel geven. Deze samenwerkingen zijn ook heel succesvol, ik denk vanwege het verhaal. Mensen vinden dat gaaf. Anders heb je natuurlijk een verhaal over de herkomst van het leer, of het ambacht achter het productieproces, maar dat pakt toch minder. Ik neem aan dat dat voor architecten ook zo werkt?”

De architect leert van schoenenmerk Mascolori 3

THIS IS WAT: “Wij merken dat architecten vaak erg terughoudend zijn in het aangaan van samenwerkingen met andere (artistieke) disciplines. Toch merk ik uit je verhaal dat hier voor Mascolori ontzettend veel kracht in schuilt. Heb jij nog wijze woorden om architecten te motiveren inspiratie vaker buiten de deur te zoeken, bijvoorbeeld in samenwerkingen met andere artiesten?”

Jochem: “Voor mij is samenwerken echt een verrijking van mijn leven en werk. Van iedereen die bezig is met creatie kun je veel leren. Bij ons kan iedereen aan komen schuiven, snel een paar prototypes maken en als het een mooi resultaat oplevert verschijnen ze iets later in de winkel. Mijn droomsamenwerking? Met rapper Typhoon. Hij heeft zo’n kleurrijke persoonlijkheid, maar is ook poëtisch, vrolijk en vertelt bovendien een verhaal. Uiteindelijk is kunst toch een licht in de duisternis.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels