blog

Blog – Shanghai Metro

Architectuur

Recentelijk ben ik van baan veranderd. Van een glossy toren in Puxi ben ik verhuisd naar een creatieve campus in Pudong aan de andere kant van de rivier. Grootste verandering is dat ik niet meer op de fiets naar het werk kan. Fietsbruggen zijn er niet en de pont ligt te ver uit de route. De handigste manier om aan de andere kant te komen is met de metro. Alhoewel ik geen OV liefhebber ben bevalt elke dag een paar stops met lijn 8 onder de rivier prima.

Blog – Shanghai Metro

 

Grootste ter wereld
Gezien de omvang van het metro stelsel is het amper te geloven dat het eerste station geopend is in 1993. In 20 jaar tijd is Shanghai metro uitgegroeid tot het grootste en meeste gebruikte metronet ter wereld. Met 14 lijnen, 364 stations, 588 kilometer rails en ruim drie miljard ritjes per jaar is de metro een wereld in zichzelf.

 

Efficiënt universum
Sober en systematisch vormgegeven, ruim gedimensioneerd en signalering in twee talen en een hoge ritfrequentie maakt navigeren door de stad met de metro ook voor niet Chinezen snel en overzichtelijk. Airco en gratis wifi maken de ritten comfortabel. Zeker binnen de eerste ring, tijdens spitsuur of een flinke regenbui is de metro significant sneller dan een taxi. Een metro ritje kost ongeveer 50 cent het starttarief voor een taxirit is 2euro 50.

 

Modal split
Voor de meeste stedelingen is de metro het belangrijkste vervoermiddel. Autobezit is altijd nog relatief laag en veel afstanden zijn te groot om te fietsen of te lopen, zeker ook gegeven de hoge temperaturen in de zomermaanden. Vergelijken we Shanghai met bijvoorbeeld de Randstad dan ligt het aandeel individuele verplaatsingen per ov en vooral per metro een factor 6 tot 10 hoger. Met alle metrolijnen die de komende jaren nog worden opgeleverd word dat aandeel naar verwachting nog hoger.

 

Ruggengraat van de stadsontwikkeling
Gegeven de aantallen instappende reizigers is elk metrostation een majeure kracht in de gebiedsontwikkeling. Belangrijke voorzieningen zijn op en om de metrostations heen gebouwd. De stationstunnels takken direct aan op de omliggende malls.

Daar waar twee of drie metrolijnen samen een overstaphub vormen bevinden zich ook de grootste zwaartepunten in dichtheid en diversiteit van de gebiedsontwikkeling zoals bijvoorbeeld bij de haltes Xujihui peoples Square of Zhongshanpark. Boven metrohalte Dapuqiao in centraal Shanghai zijn in een ringvormige mall van 7 lagen vele honderden restaurants te vinden. Commuters op weg naar huis stappen hier uit om te eten en boodschappen te doen. Stations worden op deze wijze een bestemming en een merk ineen.

 

Transit oriented development
Deze wijze van stadsplanning vindt mondiaal meer en meer navolging en schaart zich onder de verzamelterm TOD oftewel transit oriented development. De relatief late ontwikkeling van Shanghai tot modern metropool toont zich hier als voordeel. De metro hoeft maar in beperkte mate onder de stedelijke clusters doorgeboord te worden en is de ruggengraat van de meeste nieuwe gebiedsontwikkelingen en Newtowns.

Eerst de metro, dan de flankerende boulevards en daarna de malls, de kantoren en de woningbouw. Voortschrijdende inzichten in verstedelijking worden in het Shanghai van de 21e eeuw op volle kracht zichtbaar. 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels