blog

Doen en delen

Architectuur

De ARC15 Innovatie Award is een van de nieuwe prijzen die de Architect dit jaar met haar partners uitschrijft. Met deze prijs willen de uitschrijvers veelbelovende ideeën stimuleren die vernieuwend èn haalbaar zijn en die relevant zijn voor de opgave van transformatie en herbestemming. We vroegen Gerben van Dijk, voorzitter van de jury, hoe hij innovatie ziet. Derde deel in een serie van drie.

Doen en delen

Innoveren is…

Dicht bij de essentie van innoveren: doen en delen.

Innoveren is… snel en goedkoop falen

Rob de Graaf, Senior Consultant Product Innovation Philips, gaf aan dat gemiddeld 1 op de 12 innovaties echt iets wordt. En een innovatie is dan meer dan een idee, het is iets waar je serieus tijd, aandacht en geld in investeert. Om niet teveel geld te verliezen is het dus van belang om snel en goedkoop te falen. Of om de 1 op 12 ratio naar beneden te krijgen. Als je goed bent is 1 op 4 mogelijk, aldus Rob de Graaf. Hoe kan je snel en goedkoop falen? ‘Minder praten en meer doen’.

Innoveren is… urgentie aangrijpen

Een probleem dat zich steeds dwingender voordoet helpt om het anders te gaan doen. Wat zou er gebeuren als we morgen geen gas meer zouden hebben? Of, hoe komen we aan asfalt als de olie op is? Deze vraag leidde tot Lynpave, een biobased additief voor (oud) asfalt.

Innoveren is… toeval of het ongedachte omarmen

Elke dag kwam de directeur van De Roo Wegenbouw en Milieutechniek langs een steeds groter wordende de berg met afvalglas. ‘Kunnen we daar niet iets mee’, vroeg hij zich af en sloeg aan het experimenteren. Nu wordt het glas gebruikt in de ‘glasweg’, 30 tot 40% van de toplaag kan uit gerecyled glas bestaan. Het glinsterasfalt heeft positieve effecten op de verkeersveiligheid en zorgt voor een lagere behoefte aan openbare verlichting. 

Innoveren is… slim combineren

Blijvende vraag naar compacte woningen en een portefeuille met onbenutte grondposities brachten Heijmans tot de ontwikkeling van de ONE, een verplaatsbare woning. Veel ontwikkelingen liggen stil en braakliggende grond is er genoeg. Waarom zou je het niet tijdelijk op een hele nuttige manier kunnen gebruiken?

Innoveren is… naïviteit en openheid benutten

Iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist. Zo wist de filosoof Epictetus ons al lang geleden te vertellen. Heb jij mensen in je bedrijf rondlopen die het niet weten en juist daardoor je bedrijf verder helpen?

Innoveren is… delen

Delen maakt innovatie sterker. ‘Deel vernieuwing snel. Voor je het weet is het weer voorbij.’, aldus Leon Bobbe, directievoorzitter van de Key tijdens de bijeenkomst ‘Door innoveren de crisis uit’. En soms blijkt dan dat jij dacht wat vernieuwend was, al door drie anderen gedaan werd. Snel delen helpt dan met goedkoop falen.

Innoveren is… reclame maken

Een fantastische innovatie met nauwelijks of geen marketing zal alsnog een zachte dood sterven. Terwijl een kleine verbetering die goed in de markt wordt gezet, enorm veel aandacht en omzet kan genereren.

Eerder delen in deze serie

Roland Jonkhoff – De wereld wordt steeds kleiner
Harm Tilman – Waarom een prijs voor innovatie? 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels