blog

Een liefdesverklaring aan de architectuur: Office Kersten Geers David van Severen en Anne Holtrop

Architectuur

Architecten kunnen geen stoelen ontwerpen, wordt vaak beweerd. Volgens David van Severen, partner van het Brusselse bureau Office Kersten Geers David van Severen (KGDVS), komt dat omdat meubilair zo dicht op het lichaam zit. Op Object Rotterdam presenteerde zijn bureau een serie tafels en een herinterpretatie van een design klassieker, die het tegendeel bewijzen.

Een liefdesverklaring aan de architectuur: Office Kersten Geers David van Severen en Anne Holtrop

Object Rotterdam is een designbeurs waar ontwerpers hun werk presenteren en vertellen wat ze aan het doen zijn. Dit jaar koos curator Anne van der Zwaag voor de SS Rotterdam als locatie. Op dit platform presenteerden zich sieraden- en modeontwerpers, keramisten, product- en meubelontwerpers. Ook architecten waren van de partij.

Opinie Harm Tilman Tentoonstelling Object SvenLaurent

De presentatie van KGDVS en Anne Holtrop overstijgt de grenzen van het meubelontwerp en lijkt iets nieuws te vertegenwoordigen. Ze was eerder te zien in de Brusselse galerie Maniera, een initiatief van Amaryllis Jacobs en Kwinten Lavigne. Curator Bas Princen vroeg beide ontwerpers meubilair te ontwikkelen, dat het vermogen heeft de ruimte te definiëren. Beide series, genoemd Maniera 01 en 02, vormen eerder een interieur- dan een meubelontwerp.

De Solo Chair is een interpretatie van de beroemde wandelstokstoel no 6822 die door de Oostenrijkse meubelfabrikant Michael Thonet in 1886 is ontworpen en al lang uit productie is. De stoel bestaat uit drie poten en een rond zitvlak. De ontwerpers hebben een van de poten verlengd waarop een klein vierkant tafelblad is aangebracht. Om het evenwicht te herstellen is aan het andere uiteinde van de poot zichtbaar een gewicht geplaatst.

Opinie Harm Tilman_StalenTafel_Object
Stalen tafel

Het stoelontwerp is gecomplementeerd met een serie van drie tafels die gemaakt zijn met behulp van componenten uit de catalogus. Uitgangspunt van het ontwerp is de overspanning die mogelijk is met de materialen polyester, aluminium en metaal. De onderstellen zijn gemaakt van industriële L-profielen in respectievelijk polyester, aluminium en metaal. Dankzij een eenvoudige sluiting zijn de tafelbladen gemakkelijk te bevestigen aan de onderstellen.

 Opinie Harm Tilman_Polyester_Tafel_Object
Polyester tafel

De maatsystematiek van de tafels is intrigerend. Ze laat zien dat het de ontwerpers behalve om het materiaal, nog om iets anders is te doen. De polyester tafel meet 100 cm, de aluminiumtafel meet 185 cm en de stalen tafel heeft de grootste overspanning, 280 cm. Terwijl de eerste tafel perfect vierkant is, is de laatste lang en smal.

 Object_Opinie Harm Tilman

 Opinie Harm Tilman_Aluminum_Tafel_Object

Aluminium tafel

Anne Holtrop creëerde zes unieke stukken die alle geïnspireerd zijn op de collectie stenen die de Franse filosoof en socioloog Roger Caillois ooit verzamelde. In het boek dat hij er in 1970 over schreef, L’ecriture des pierres, beschrijft hij de eigenschappen van mineralen zoals agaat, marmer en onyx. Volgens Caillois zijn de schoonheid en complexiteit van deze mineralen te vergelijken met die van een ontwerpproces.

Opinie Harm Tilman Tentoonstelling object

Holtrop sneed onregelmatige, dunne platen MDF uit en vroeg daarna de decoratieve schilder Sylvie van der Kelen deze te beschilderen met de steenpatronen uit het boek van Caillois. Door het gebruik van trompe l’oeil technieken zijn de stukken nauwelijks van echt marmer te onderscheiden. Deze stukken hangen als gewichtloze objecten in het door KGVS gecreëerde interieur.

Opinie Harm Tilman Mirror Object

Het samenspel tussen de modulaire meubels van KGVS en de organische stukken van Holtrop is fascinerend. De manier waarop de tafels zijn vormgegeven, geeft op zijn beurt ritme en verhouding aan de ruimte. De spiegel, het bureau en de boekenplanken van Holtrop voegen daar een nieuwe laag aan toe.

De bewering dat architecten geen meubels kunnen maken, is met dit project effectief weerlegd. Sterker nog, het project verkent de mogelijkheid van een nieuwe start voor de ontwerpdiscipline die alle aandacht verdient. Een mooiere liefdesverklaring aan de architectuur is niet denkbaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels