blog

Architectuur uitgelegd aan kinderen

Architectuur

Via het redactie-account ontvingen we een Tweet van Mustafa Dag: “@deArchitectNL: zoon moet spreekbeurt houden over architectuur. zit in gr 8. Ik heb geen kindvriendelijk schrijven kunnen vinden. Bestaat dit wel?” Het luidde het begin in van een kleine speurtocht naar een lesboek over architectuur of het architectenvak voor kinderen.

Architectuur uitgelegd aan kinderen

 

Het enige wat enigszins beantwoordde aan de vraag van meneer Dag was een boekje uit de serie ‘mini-informatie’. Dat zijn die boekjes die kinderen op de lagere school gebruiken voor het maken van spreekbeurten over hamsters, vulkanen of ballet. Ik vond er eentje met de titel ‘Een nieuw huis’. Het zwaar gedateerde boekje zou ik persoonlijk niet durven voorleggen aan een kind dat wil weten wat architectuur is.

Piloot, ballerina, brandweerman… architect!

Daarnaast grijpen kinderen niet meer naar een boek als ze iets willen weten over een onderwerp, maar openen ze YouTube of de internetbrowser op de tablet. Over vulkanen, brandweermannen en de levenscyclus van een vlinder is genoeg informatie te vinden die de leeftijdsgroep van 6 tot 12 aanspreekt, maar over architectuur? Niets. En dat terwijl architect in hetzelfde rijtje met droomberoepen thuishoort als straaljagerpiloot, brandweerman, ballerina of profvoetballer!

Gebrek aan educatiemateriaal

Dat laatste is misschien een beetje overdreven, maar dat er een gebrek aan educatiemateriaal voor kinderen is, staat vast. Nadat ik de oproep van Mustafa Dag had verspreid, kreeg ik van verschillende kanten tips. In Rotterdam wordt jaarlijks het Archikidz-festival georganiseerd, waarbij kinderen hun eigen droomstad bouwen onder begeleiding van een architect. KAW heeft in het verleden wel eens ontwerpsessies gehouden met kinderen over hun schoolplein of woonomgeving. Maar praktisch educatiemateriaal om aan kinderen voor te leggen is er niet. Zowel in gedrukte vorm als digitaal. 

Dat kinderen blij worden van bouwen lijkt me evident. Duplo, Lego en houten blokken behoren tot de standaarduitrusting van elk kind. En wie hoort hoe een vierjarige uitlegt waarom zijn bouwsel een trap moet hebben op het dak en een stuk treinbrug als muur, kan niet anders doen dan concluderen dat er in elk kind een potentiële architect schuilt.

Video?

Er zijn vele mogelijkheden om kinderen bij te brengen hoe leuk architectuur kan zijn. Om een duidelijk omlijnde uitdaging te formuleren zou ik willen onderzoeken of het mogelijk is om de essentie van het beroep in een video van 2 à 3 minuten te vatten. Voor kinderen die willen weten hoe alle mooie gebouwen in hun stad of dorp zijn gemaakt en voor kinderen die willen laten zien wat hun ouders doen of wat ze later willen worden. Architectuur verdient het enthousiasme van een kind.

Een oproep aan iedereen die dit leest: als je mij en Mustafa verder kunt helpen, of zin hebt om je handen uit je mouwen te steken en te helpen met het maken van een video, laat het me weten via s.woertman@dearchitect.nl

Postscriptum: ik ontving veel reacties naar aanleiding van deze blog. Sommige met tips en doorverwijzingen naar (veelal Engelstalige) kinderboeken en educatief materiaal, andere met aanbiedingen om mee te helpen met het maken van een animatievideo. In mijn volgende blog zet ik alle tips op een rijtje en ga ik kijken of het mogelijk is de video daadwerkelijk te gaan maken. 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels