blog

Geen blingbling in Zoetermeer

Architectuur

Zoetermeer kent twee bruggen waar van alles over te doen is geweest. De brug over de A12 kent een letterlijk bewogen geschiedenis, met verplaatsingen van locaties. En de pas onlangs opgeleverde fietsbrug waarvan het ontwerp van Syb van Breda al sinds 2009 op de plank lag. Over beide bruggen zijn de meningen verdeeld. De A12-brug heeft de kritiek ondertussen doorstaan en niemand wint zich er meer over op. De nieuwe fietsbrug staat echter pas te kort in het Zoetermeerse landschap en kent behoorlijk veel criticasters.

Geen blingbling in Zoetermeer

Tijdens het dagelijkse ritje met de RandstadRail tussen Zoetermeer en de redactie in Den Haag passeer ik bijna dagelijks de fietsbrug die de Nieuwe DriemansPolder, gelegen aan de noordzijde van de Zoetermeerse Rijweg, de wijken Meerzicht, Buytenwegh, Rokkeveen, Leidschenveen en Ypenburg met elkaar moet verbinden. De ontwikkeling van het de Nieuwe Driemanspolder liet door de crisis lang op zich wachten en werd zelfs uitgesteld. Inmiddels zijn er nieuwe afspraken, maar dan wel voor een kleiner plan.

 Rusty in Zoetermeer 

Voor de brug was wel geld gereserveerd waardoor ‘Rusty’ kon worden aangelegd. Inmiddels heeft de brug een sjiekere naam, sinds december 2013 gaat hij nu door het leven als Burgemeester Waaijerbrug, vernoemd naar de vorige burgemeester van de groeistad.

Waterberging

De fietsbrug van Syb van Breda heeft twee aansluitingen voor voetgangers en fietsers die voor verbinding zorgen met het Westerpark of verder Zoetermeer in. Een verbinding loopt nog dood, dat is het fietspad naar de Nieuwe Driemanspolder. Het gebied krijgt door zijn functie als waterberging een waterrijke recreatie-invulling. Bij veel wateroverlast vangt het gebied water op vanuit de omliggende gebieden. Een deel is gereserveerd voor piekbelasting en loopt naar verwachting eens in de zoveel jaar vol met water.

Rusty

De brug is uitgevoerd in roestig bruin en juist deze kleurkeuze is reden tot discussie onder mijn medepassagiers. Ikzelf vind de brug een waardevolle aanvulling op het landschap. Beter dan een blikkerige, blinkende variant. Maar in de RandstadRail-coupe zijn opmerkingen zoals “roestbak, lelijk, oud en te duur” niet van de lucht.

 In de RR 

Gelukkig zijn ook de Zoetermeerse forensen voor rede vatbaar, vooral als ik mijn argumenten “aansluiting op het landschap en duurzaamheid” opsom. Zij geven mij dan uiteindelijk wel gelijk, zodat het vervolg van de over het algemene saaie treinreis doorgang kan vinden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels