blog

To do a Gucci

Architectuur

Hoe de ‘creative class’ een stadsdeel kan veranderen, daarvan is de Arnhemse wijk Klarendal een lichtend voorbeeld. Met de komst van Modez is de transformatie van achterstandsbuurt tot Modekwartier vrijwel voltooid. Het boetiekhotel voegt een ontmoetingsplek toe aan de sterke mode-infrastructuur. Hier versterken interieur en omgeving elkaar en is een opwindende mode-ervaring gecreëerd.

To do a Gucci

Initiatiefnemer Piet Paris, modetekenaar en creatief directeur van het hotel, omschrijft de transformatie van Klarendal tot Modekwartier als ‘to do a Gucci’, refererend aan hoe ontwerper Tom Ford modemerk Gucci nieuw leven inblies. De visie om wijkontwikkeling te koppelen aan (de komst van) de creatieve sector is niets nieuws, kijk naar Strijp in Eindhoven en Céramique in Maastricht.

Arnhem is bij mijn weten wel de enige Nederlandse stad die specifiek mode gebruikt om een wijk te pimpen. Het is een mooi staaltje citymarketing: Arnhem beschikt immers over de gerenommeerde modeopleiding van ArtEZ, die de ene na de andere internationaal bekende ontwerp(st)er aflevert, en over een Modebiënnale.

 De nieuwbouw van Hotel Modez is ingepast in de oksel van de Klarendalseweg.Fotograaf Laurens Kuipers

100% Mode

De transformatie van de wijk Klarendal tot Modekwartier voltrok zich in ongeveer negen jaar. Het gebied rond de Sonsbeeksingel, vanaf de hoek van de Hommelstraat en de Klarendalseweg, was van oudsher een middenstandsgebied met kleine, ambachtelijke winkels die in de loop der jaren zijn verdwenen. In de jaren zeventig en tachtig verloederde de wijk en wemelde het van de drugspanden en coffeeshops. Begin 2000 kozen woningcorporatie Volkshuisvesting, bewoners en de gemeente voor een aanpak van de wijk onder de noemer 100% Mode.

Niet vreemd, want ongeveer een derde van de ruim 7000 bewoners van Klarendal is kunstenaar of ontwerper of studeert ervoor. Waarschijnlijk realiseerde de stad zich toen pas hoe belangrijk de ArtEZ was en hoe zij afgestudeerde modeontwerpers aan de stad kon binden. Dit is gecombineerd met het doel Klarendal weer leefbaar te maken en het imago van de wijk te verbeteren.

 Ontbijtzaal van Hotel Modez met een print van fotografenduo Freudenthal/Verhagen. De man bij de muze is creatief directeur Piet Paris. Fotograaf Boudewijn de Jong. 

De gemeente investeerde in de openbare ruimte en de woningcorporatie in aankoop en herstel van voormalige winkelpanden, waar nu 40 tot 50 startende mode-ondernemers in zijn gevestigd. Een sleutelproject was de verplaatsing van het historische postdistributiekantoor van het station naar de wijk. Dit 19e-eeuwse gebouw is in stukken gezaagd en herbouwd tot grand café annex restaurant Goed Proeven aan de Klarendalseweg, dat nu avond aan avond vol zit.

Mode-infrastructuur

Ook is aan de randvoorwaarden voor een goede mode-infrastructuur voldaan, door onder andere een Monsteratelier (soort FabLab voor modeontwerpers) neer te zetten, waar studenten en ondernemers collecties in kleine oplage kunnen maken. Klarendal is nu de enige wijk van Arnhem waar de afgelopen jaren de werkloosheid is gedaald en de verkoop van woningen is gestegen. De laatste versterking van het Modekwartier is het vier maanden geleden opgeleverde Mode Design Hotel Modez.

Modeontwerper Bas Kosters verzekert de gast van zijn hotelkamer van gezelschap door twee bijna levensgrote poppen aan de muur te hangen.

Voor de inrichting van het hotel vroeg creatief directeur Paris een aantal Nederlandse modeontwerpers, van wie een groot deel studeerde aan de Arnhemse kunstacademie of een atelier heeft in de stad. Ontwerpers als Francisco van Benthem, Monique van Heist, Bas Kosters, Spijkers Spijkers en kledingmerken als Humanoid en People of the Labyrinths ontwierpen allen een van de twintig kamers. Van de levensgrote poppen van Kosters tot de eclectische mix van The Labyrinths: in elke kamer is meteen het handschrift van de ontwerper te zien. Zo is het hotel een mix van persoonlijke verhalen, die je allemaal gehoord wilt hebben.

Miniatuur modemuseum

Ik sliep in comfort room nummer 8, ontworpen door Martine van ’t Hul. Zij verwerkte nieuwe vormen van bruidsborduurwerk in een op maat gemaakte maquette van de hotelkamer. Deze maquette is letterlijk uitvergroot in de kamer en diende als basis voor het behang en de gordijnen. In samenwerking met het Nationaal Glas Museum te Leerdam zijn glazen kralen geblazen, die zijn geborduurd op de achterwand van het bed. Door de slimme indeling voelt de kleine kamer ruim aan.

 Kamer 8, ontworpen door Martine van ’t Hul, staat in het teken van borduurwerk. Het wordt door Modez ook wel de ‘bruidssuite’ genoemd vanwege de bruidsjurk die de gast verwelkomd.

Verfrissend is dat voor de inrichting van zowel hotel als inpandig café Caspar naar nieuwe ontwerpen is gegrepen, in plaats van de alombekende designklassiekers. Blikvangers bij de receptiebalie zijn glamoureuze lampen van Klaas van der Kuiken en Dieter Volkers, gemaakt van tweedehands thermosflessen. In Caspar staan de krukken van Vroonland Vaandrager. Ook de lift is bijzonder, dit zou ‘het kleinste modemuseum van Nederland’ zijn. Het transportliftje heeft een knop die je ingedrukt moet houden om door te gaan of los te laten als je wilt uitstappen. Daarmee reis je in je eigen tempo langs rijen foto’s van voetbalteams, kerkorgels, sporters en popsterren.

  Café Caspar, direct naast Modez, is door een deur met het hotel verbonden. De barkrukken zijn van de jonge ontwerpers Vroonland Vaandrager.

Begin vorig jaar is een ander modehotel opgeleverd, The Exchange in Amsterdam. Dit hotel is groter, maar stoelt op hetzelfde principe: ook hier is mode ingezet om een stadsdeel op te pimpen (het Damrak) en alle kamers zijn ingericht door verschillende ontwerpers, in dit geval studenten van het Amsterdam Fashion Institute. Het verschil met Modez is dat de drie historische panden vele soorten ruimtes creëren, dat de ontwerpen van de kamers behoorlijk extreem en niet per se praktisch zijn en dat er overal echte stof is gebruikt.

Omgeving versterkt interieur

In Modez zijn de kamers recht, goed schoon te maken en de meeste mode zit ‘m toch in de print op het behang, er is weinig échte stof te bekennen. Maar waar je de sfeer van het interieur van The Exchange meteen kwijt bent als je op het Damrak tussen de shoarmazaken en de sexshops staat, maakt de omgeving van Modez een bezoek tot een echte modebelevenis.

Om de hoek vind je tientallen ateliers van jonge modeontwerpers, kledingwinkels, vintage outlets, stoffenzaken, cafés en barretjes waar studenten van de modeacademie, kunstenaars en andere ‘hippe vogels’ samenkomen. In Klarendal kun je mode echt ‘ontmoeten’. Zo voel je je als bezoeker onderdeel van een wereld die draait om persoonlijke expressie, creativiteit en innovatie. En is Modez een schoolvoorbeeld van hoe een interieur en een zorgvuldig aangepakte omgeving elkaar kunnen aanvullen.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels