blog

Inzending Stadsinitiatief is een cadeautje

Architectuur

“Een cadeautje voor de stad”, zo ziet Tom Bokkers zijn inzending voor het Stadsinitiatief 2013 dat Rotterdam voor de tweede keer organiseert. Hij is één van de vele architecten die een idee hebben ingediend. Ik vraag me af: is dit niet de betwiste architectenprijsvraag in het kwadraat gezien de 120 ingezonden ideeën?

Inzending Stadsinitiatief is een cadeautje

 

 

Uit betrokkenheid met de stad doen volgens de woordvoerder van gemeente Rotterdam alle inzenders van het Stadsinitiatief mee (de inzendtermijn is inmiddels verstreken). Geen commercieel belang of verborgen agenda, maar de verbetering van de eigen woonomgeving is de drijfveer. “Plannen waarvan jezelf denkt: dit idee is zo groots, dat realiseren ze nooit, krijgen door het Stadsinitiatief een podium”, aldus de woordvoerder.

Cadeautje aan Rotterdam

Tom beaamt dit: “de stad heeft ons al heel veel gegeven en nu geven we een keertje wat terug: een cadeautje voor Rotterdam. Al jaren lopen we rond met grootse ideeën ter verbetering van de Rotterdamse binnenstad in ons hoofd. Het Stadsinitiatief vormde voor ons de aanleiding om ze te vertalen in een concreet ontwerp.”

Groene, blauwe, openbare structuur

Het betreft geen klein cadeautje mijns inziens. Al meer dan een jaar is zijn bureau bezig geweest met de inzending van het Stadswaterpark. Het plan kenmerkt zich dan ook door een hoge mate van uitwerking op conceptueel, ruimtelijk, technisch en financieel vlak, waarbij samenwerking met verschillende professionele partijen is gezocht. 

Impressie van de Luchtsingel

Ontsluiten en verbinden

In de basis is het Stadswaterpark te vergelijken met De Luchtsingel van ZUS, de inzending van vorig jaar. Beide plannen zetten immers in op het ontsluiten en verbinden van bepaalde plekken in Rotterdam, wat tot spin-offs zou moeten leiden. Het zijn nieuwe structuren binnen de bestaande stad. De Luchtsingel is echter van hout en het Stadspark bestaat uit drijvende pontons met veel groen.

Ander verschil is dat De Luchtsingel zich op, onder, over en rond bestaande structuren, wat soms tot botsingen leidt. Tom denkt dat het Stadswaterpark deze moeilijkheid omzeilt doordat het park drijft op water waarvan de publieke kwaliteit momenteel marginaal is en wat grotendeels niet wordt gebruikt; geen enkele bestaande infrastructuur of bestaand programma wordt gehinderd.

Impressie van het Stadswaterpark

Marketingstrategie

Mocht het Stadswaterpark dit jaar bij de geselecteerde plannen zitten – wat mij betreft maken ze een grote kans, maar het is uiteindelijk de board die er dit jaar 8 á 10 selecteert – dan is het zaak de Rotterdammers te bewegen om erop te stemmen. “Het formuleren van een marketingstrategie is alleen niet onze core business”, zegt Tom. Partner Carenza* (bekend van de Rotterdamse stadsglossy Gers!) gaat hiermee aan de slag. De Facebookpagina loopt al en wordt er geflyerd door vrijwilligers. Zo blijkt maar weer dat niet alleen architecten soms bevangen worden door idealisme.

Draagvlak en crowdfunding

Het scheelt wellicht dat het bureau het plan met meerdere partners heeft opgezet en dat het aan de hand van gesprekken met mogelijke betrokkenen vorm heeft gekregen. Hiermee is het draagvlak in Rotterdam al relatief groot. ZUS zorgde daarnaast voor extra financiering en exposure door aan te haken bij het IABR en door losse planken te verkopen, een bijzondere crowdfunding.

Ik zie het al helemaal voor me: Tom en zijn compagnon Joep van der Veen gaan van deur tot deur met planten, bloementuinen of pergola’s. (Joep bevestigde toen hij deze blog las, dat dit inderdaad onderdeel vormt van hun financiële model.)

 

Spinoffs voor Bokkers van der Veen

Gezien de omgang van de inzending vroeg ik me af of Tom en Joep misschien om werk verlegen zitten en dat ze daarom willen winnen, maar dat is allerminst het geval. Nog nooit hadden ze het zo druk. In december ontvingen ze uit handen van Fred Schoorl de Jonge Architectenprijs die ze nu aan het uitwerken zijn.

Maar ze hopen natuurlijk wel dat ze winnen en dat het vervolgens niet alleen voor de stad leidt tot spin-offs, maar ook voor het bureau . “We merken nu al dat het Stadswaterpark veel aandacht oplevert en goed is voor ons netwerk. We doen mee uit liefde voor de stad, maar niet geheel belangeloos”, aldus Joep.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels