blog

Favoriete architectuurfoto’s van 2012

Architectuur

“Wat is jouw favoriete foto van 2012 en waarom?”, vroeg ik verschillende architectuurfotografen. Bijna allemaal reageerden ze enthousiast. Hun antwoorden heb ik verzameld in deze eerste blog van het nieuwe jaar. Het resultaat is een geweldig leuke reeks; dat 2013 maar net zo’n fotogeniek jaar mag worden.

Favoriete architectuurfoto’s van 2012

 

 

Luuk Kramer 

“Het is een foto van een heel goed gebouw, ‘De Kameleon’, door NL Architects. Het staat in de Bijlmer en heeft door de schaal de stedelijke ruimte geholpen en gedefinieerd. In de foto bestaat het gevoel van een Amerikaanse stad. Tegelijkertijd heeft het gebouw voldoende beweging om de mensen en de omgeving niet plat te slaan.”

  

Iwan Baan

“De nu beroemde cover van New York Magazine van orkaan Sandy en New York zonder stroom.”

  

Thomas De Bruyne

“Symbiose van wat (zijn bedrijf – red.) Cafeine.be inhoudt: het creëren van fotoGRAFISCHE werken, aan de hand van ontwerpen, ruimtes, materialen van (interieur)architecten. Aan de hand van dit werk wordt dan later gecommuniceerd via diverse media. Dit werk, gefotografeerd bij een ontwerp van Glenn Sestig Architects, weerspiegelt onze ideeën, omtrent architectuur(fotografie).”

  

Norbert van Onna 

“Twee foto’s die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het betreft het voormalig hoofdkantoor VH van Philips International (1963) aan de Boschdijk in Eindhoven. Begin van dit jaar stond het nog als schitterend icoon in de stad. Op 1 september 2012 is het door middel van explosieven gesloopt. In Eindhoven worden nog steeds gebouwen gesloopt die betekenisvol zijn voor de naoorlogse architectuur en ik pleit al lange tijd voor een stadsarchitect met gezag die het industriële erfgoed van Eindhoven kan redden.”

“In 2002 heb ik het boek ‘Complex Strijp S/T/R‘ gemaakt waarin alle gebouwen van Philips worden beschreven. Inmiddels is ook een deel van die gebouwen verdwenen. Ik denk dat mijn fotografie kan bijdragen aan het bewustwordingsproces om zo het schitterende Industriële erfgoed van Eindhoven te behouden.”

Frederik Vercruysse

“Dit is één van mijn favoriete beelden van 2012. Ik heb wel meerdere beelden gemaakt, die mijn favoriet zouden kunnen zijn. Maar deze springt er toch wel beetje uit, omdat het een beeld is die werd gebruikt voor mijn laatste expositie ‘Compositions‘.”

“De inspiratie voor de ‘Compositions’ werd gehaald bij klassieke stillevens en uit werk van Mondriaan, Louise Bourgeois en Morandi vertaald naar een eigentijdse beeldtaal. Het maken van deze composities is een constante zoektocht, dat resulteert in perfect afgemeten geometrische combinaties.”

“De herkenbaarheid van de objecten is onbelangrijk. Deze objecten worden uit hun dagelijkse context gehaald en zo onherkenbaar herleid tot abstracte componenten, vormen en kleuren. De technische camera, waarmee de tafel-taferelen werden gemaakt, versterkt dit effect. Het perspectief wordt vervormd en suggereert een tweedimensionaal beeld.”

  

Ossip van Duivenbode 

“Mijn favoriete foto van 2012 is niet per definitie mijn mooiste foto. Het is een foto genomen voor het nieuwe Rotterdamse architectuurfestival ZigZagCity. Een festival met een programma en route langs de achterkant van de stad. Tijdelijke interventies zorgden voor een andere kijk en beleving op deze anders zo grauwe zijde van Rotterdam.”

“Het festival toonde zich als een nieuwe reis die te maken was door het centrum met ook letterlijk een tijdelijk reisbureau op de route. De foto illustreert deze reis door Rotterdam; op surrealistische wijze staan twee kleurrijke bezoekers midden in het centrum met de achterkant van de stad als decor.”

  

Rob Hoekstra 

“Ik hou ervan een deel van het gebouw te isoleren van haar omgeving waardoor dit deel een eigen werkelijkheid krijgt. De daaruit ontstane (kleur) composities geven vaak een raadselachtig beeld waardoor de kijker zich moet gaan afvragen wat zie ik eigenlijk.”

“Timing / toeval / geluk spellen altijd een rol in je beste foto’s. Zo is hier (in New Babylon, Den Haag, red.) het moment van de opname perfect. Genoeg licht om te zien wat er buiten het gebouw afspeelt en voldoende contrast om de contouren van het object te versterken.”

  

Ronald Tilleman

“Het Drents Museum was al voor de oplevering goed gefotografeerd, maar voor nieuwe publicaties waren foto’s van het museum in gebruik nodig. Ik kreeg de opdracht om in een of meer foto’s zowel de de oudbouw als de nieuwe tentoonstellingszaal te laten zien. Dat laatste bleek vanwege de ondergrondse ligging van de zaal vrijwel onmogelijk.”

“Toen ik echter voor een opname op de daktuin stond en een andere lens uit mijn camerakoffer pakte, zag ik in een flits iets oranjes voorbij schieten. Dat bleken de dakpannen van de oudbouw te zijn die spiegelden in de dakramen. Met veel passen en meten bleek het liggende op de grond mogelijk mijn camera zo voor het raam te positioneren, dat het raam gedeeltelijk transparant was en gedeeltelijk spiegelde. Tegelijkertijd kon ik naar binnen kijken, maar ik had door de spiegeling ook de oudbouw achter me in beeld.”

“Vervolgens heb ik een zorgvuldige compositie gemaakt en gewacht tot de mensen op juiste plekken in beeld kwamen. Dit had ik niet kunnen regisseren. De dames op de trap, de bezoekers en suppoost op het balkon, de beller voor de trap. De mensen die onderin het beeld in lopen. En de groep rond de vitrine die vanwege de knielende persoon en de persoon in de rolstoel bij mij een soort Lourdes-achtige associatie oproepen.”

“Dit alles maakt het voor mij een prachtige gelaagde, haast surreële, foto die ook nog beantwoordt aan de lastigste opgave uit mijn opdracht. Ik was erg blij met het resultaat, maar vroeg me wel af of hij gepubliceerd zou worden; het is tenslotte niet een voor de hand liggende traditionele architectuurfoto.”

“Maar tot mijn verbazing is juist deze foto geselecteerd voor de cover van het Jaarboek Architectuur in Nederland 2011-12! En vervolgens ook gebruikt in het Dutch Design Jaarboek 2012. Ook behaalde ik met 4 foto’s, waaronder deze, een Honorable Mention bij de International Photo Awards. ( a.k.a The Lucie’s, de “Oscars” voor fotografie). Als leuke bijvangst ben ik naar aanleiding van die publicaties door een aantal architectenbureaus gebeld, die hun projecten ook op een dergelijk onderscheidende manier in beeld willen hebben. Alles bij elkaar maakt deze foto mijn foto van het jaar.”

 

Thea van den Heuvel

“Rowena springend door het interieur van het Johan Cruijffpaviljoen. Onder haar de ‘samenleving’ waar zij uit omhoog gesprongen is. Dit is een van de foto’s die de ‘helden’ symboliseren in de 6 paviljoens van de Koppeling, Amsterdam. Archivolt architecten zorgden voor de nieuwbouw met het ruime, lichte en transparante atrium.”

“Het kunstproject ondersteunt, en verbindt. Het geheel is tot stand gekomen in samenwerking met het management en personeel van de Koppeling, architect Martin van Dort; Eyes on Media printte en monteerde de 198 meter grote foto’s. Ik bedacht het concept en voerde het uit samen met een klein team.”

“Ik wens iedereen: een inspirerend ‘jumpend’ 2013!”

 

René de Wit 

“Mijn favoriete foto is gemaakt voor het boek ‘Architectuur door andere ogen’ dat net is uitgekomen. Het is een foto van het HAKA-gebouw, herontwikkeld door Doepel Strijkers architecten. Hier lijkt alles samen te komen: ruimtelijkheid, materiaalgebruik en de combinatie van de oorspronkelijke architectuur met de nieuwe inrichting. Een foto om in rond te kijken en de ruimte te lezen.”

 

Petra Appelhof

“Mijn keuze is op dit beeld van het stadhuis in Nieuwegein door 3XN architects gevallen, omdat hier licht en vorm erg mooi samenvallen. Bij binnenkomst sta je meteen in het het hart van het stadhuis, het atrium, er is visueel contact met alle verdiepingen.”

“Het beeld laat de toegankelijkheid en het overzicht binnen het gebouw zien. Er is veel vorm. Deze beweegt zich soepel in de ruimte en levert een rustig beeld op: sereen, wit, zacht licht dat van alle kanten komt. De mensen in het beeld versterken de beweging en geven de ruimte schaal.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels