blog

Rollercoaster: iconische beelden van deze eeuw

Architectuur

Op de affiche van de tentoonstelling Rollercoaster in het MOTI in Breda zien we tv-coryfee Albert Verlinde en museumdirecteur Rudy Fuchs in een achtbaan. Zo te zien hebben ze dolle pret. De Koning van de roddel en de paus van de cultuur, verenigd in een beeld, een mooiere illustratie van het naar elkaar toe groeien van hoge en lage cultuur bestaat haast niet.
<iframe src=”http://player.vimeo.com/video/40508476?title=0&amp;byline=0&amp;portrait=0″ width=”610″ height=”300″ frameborder=”0″ webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen></iframe>

Rollercoaster: iconische beelden van deze eeuw

Curator Joost Zwagerman vroeg 120 bekende Nederlanders (voornamelijk afkomstig uit de wereld van de cultuur) naar hun beeld van deze eeuw. Resultaat is een tentoonstelling in het MOTI in Breda, die een grote diversiteit aan iconische beelden laat zien.

Toch springt een beeld eruit: de vallende man, de foto die Richard Drew nam van een spinger uit de in brand staande torens van het World Trade Center op 9/11, tevens de titel van een van de beste romans die over deze ingrijpende gebeurtenis zijn geschreven, Falling Men van Don Delillo. Het is het enige beeld wat door meerdere mensen is gekozen. Het is inderdaad een beeld dat beklijft. Volgens Joost de Vries in de Groene Amsterdammer komt dit, omdat we nog steeds niet kunnen bevatten wat die dag is gebeurd, een dag die begon zoals alle andere.

Wat op deze uitermate boeiende tentoonstelling pas in tweede instantie tot je doordringt, is dat geen enkel hedendaags schilderij is te zien. Het zijn vooral digitale beelden, in veel gevallen op internet gevonden, snapshots van mensen, plaatsen, gevangen momenten van bestaande situaties. Ook het feit dat deze beelden in vrijwel alle gevallen zijn gemanipuleerd, door bewerkingen in Photoshop, maakt ze tot beelden uit de eenentwintigste eeuw, misschien nog wel meer dan door wat ze laten zien.

 Jan MulderDe keuze van Jan Mulder

Ook architectuur speelt nauwelijks een rol. Slechts voor een enkeling is ze het voorlopige hoogtepunt van deze eeuw, zoals het CCTV van OMA/Rem Koolhaas in Beijing. Of om aandacht te vragen voor de mannen die dergelijke gebouwen in erbarmelijke omstandigheden moeten maken, zoals is te zien op een foto uit Dubai. Maar meestal is ze de achtergrond van de gebeurtenissen die in de foto zijn vastgelegd, zoals het World Trade Center op de foto The Falling Man. De beelden krijgen zo een gelaagdheid en juist hierdoor kunnen we ze verbinden met onze tijd en onze ervaring.

 Dubai Dubai

Met de foto’s kijk je naar de wereld. Hoe sterker en geometrischer de compositie is, hoe dieper de indruk die ze maken. Dat geldt zeker ook voor de toto’s van het schaap dat dat een minuscule voortuin afgraast of voor het stadskind dat zich de voet van een boom heeft toegeëigend als zandbak.

 Kind met zandbak

Hoogtepunt is wat mij betreft de door Dirk van Welden ingestuurde digitale foto van een achtertuin waarop is te zien hoe mensen met behulp van kunstgras en prints uit de National Geographic in Almere een vakantiegevoel proberen op te roepen. Van Weelden noemt het een hang naar echtheid onder rommelige omstandigheden. Ook op deze foto zijn (geleend) landschap en eigentijdse bebouwing met elkaar in onderhandeling.

 Rollercoaster - Achtertuin - Almere 

 Rollercoaster te zien tot 2 september in het MOTI, Museum of the Image, Boschstraat 22, Breda. Open van dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 17.00 uur. Op maandag is het museum gesloten. 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels