blog

Must voor architecten: Pinterest

Architectuur

Als architect haal je overal informatie en inspiratie vandaan en tegenwoordig steeds vaker van het internet. Maar hoe zorg je ervoor dat je al deze informatie stroomlijnt? Even een printje maken en in een mapje doen of ophangen naast je bureau, is niet meer van deze tijd. Om orde te scheppen in alle gave ideeën, innovatieve producten en nieuwe materialen die je online tegenkomt, bestaat er nu een nieuw sociaal medium: Pinterest.

Must voor architecten: Pinterest

 

Pinterest is een virtueel prikbord voor mooie beelden en video’s. Om deze te categoriseren, geeft Pinterest je de mogelijkheid meerdere prikborden of ‘boards’ te creëeren. Zo heb ik de prikborden ‘architecture’, ‘favourite places and spaces’ en ‘books worth reading’ aangemaakt.

Erg vol ‘hangen’ deze boards nog niet; ik ben slechts twee dagen actief. Wel ben ik al helemaal om. Terwijl ik eigenlijk op al genoeg social media actief ben: Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+ (minimaal) en Hyves (sporadisch; om te zien hoe het oude bekenden vergaat).

Waarom Pinterest?

Waarom ben ik meteen verkocht? En belangrijker nog: waarom zouden architecten zich op dit relatief nieuwe social medium moeten begeven? Hieronder zeven redenen op een rij, die je kunt overwegen:

  1. Pinterest is visueler dan alle social media bij elkaar en daarom voor architecten goed toepasbaar en toegankelijk. Niet verwonderlijk dat één van de oprichters, Evan Sharp, architectuur studeerde toen hij Pinterest ontwierp. Heb je moeite met ‘onbelangrijke’ persoonlijke updates op andere platforms, dan is juist Pinterest wat voor jou. Je kiest zelf wie je volgt en het enige waarmee je wordt ‘lastig gevallen’, zijn interessante beelden en video’s.
  2. Gemakkelijk bijhouden van producten en materialen die mogelijk interessant zijn voor een bepaald project. Door ze te verzamelen op een voor dat project specifiek ‘pinboard’, kun je er later op terugkomen. Daarnaast kunnen betrokkenen reageren. Een hele transparante manier van werken, die past bij vandaag.
  3. Het bijhouden van welke ideeën, producten en materialen je collega’s/werknemers interessant vinden. Zeker wanneer ze deze voorzien van een motivatie, zo houd je goed in de gaten waar je bedrijf zich in verdiept.
  4. Raak geïnspireerd. Verzamel niet alleen datgene wat je meteen kunt toepassen, maar ook inspirerende projecten van anderen, intelligente plattegronden, bijzondere grafische patronen of andere zaken die jou (en je team) op een positieve manier prikkelen.
  5. Het verzamelen van handleidingen, tips en trucs en handige lijstjes die mogelijk in bepaalde toekomstige situaties van pas komen. Bijvoorbeeld de belangrijkste wijzigingen in het nieuwe Bouwbesluit of een handleiding voor de nieuwste Auto CAD-versie. Zit je in zo’n situatie, dan kun je meteen daarop terugvallen. Daarnaast kun je ze (met je collega’s) delen.
  6. Gebruik Pinterest om je naamsbekendheid te vergroten en te werken aan je imago. In de ‘Pin Etiquette’ staat dat Pinterest geen medium is voor zelfpromotie. Maar er zijn manieren waarop je je expertise aan een breed publiek kunt tonen, zonder dat je account overkomt als één groot reclamebord. Jouw ideeën maken dat je je onderscheidt op Pinterest. Er zijn grofweg twee manieren waarop je dit kunt doen:
  • Toon niet slechts je eigen ontwerpen, maar verrijk ze met extra informatie. Als stoelenontwerper zou je bijvoorbeeld interieurtips kunnen geven, die ingaan op welke manier de door jou ontworpen stoelen in verschillende interieurs passen. Architecten zouden door middel van foto’s duidelijk kunnen maken wat bepaalde ruimtelijke ingrepen opleveren door het gebruik ervan te tonen.
  • Jouw pinboards zijn tevens je visitekaartje. Jouw interesses trekken bepaalde mensen aan met belangstelling voor dezelfde dingen. Verzamel je bijvoorbeeld nieuwe toepassingen van ecomaterialen, dan ontwikkel je vanzelf een duidelijk profiel op dit gebied.

 

Hoe begin je aan Pinterest?

Overtuigd? Begin dan ook met pinnen. Dit gaat heel gemakkelijk, zie het stappenplan hieronder:

  1. Maak een account aan bij Pinterest, dit kan alleen op uitnodiging. Dit kun je aanvragen bij Pinterest zelf of aan iemand die er al op zit. (Mocht je niemand kennen, mail mij dan op m.pit@sdu.nl.)
  2. Sleep de Pinterest-knop ‘Pin It’ in je toolbar.
  3. Maak pinboards aan die overeenkomen met de categorieën waarin je bent geïnteresseerd, zoals ‘modern architecture’, ‘door handles’ of ‘reuse’. (Je kunt natuurlijk ook Nederlandse namen gebruiken, maar ik heb het gevoel dat dit medium vooral internationaal werkt.)
  4. Klik op de ‘Pin It’ knop wanneer je iets op een website tegenkomt dat je wilt bewaren, zoals een nieuw model deurklink, een tafel gemaakt van een oude deur of een vernieuwd ziekenhuisconcept. De afbeelding, maar belangrijker nog de link naar de betreffende webpagina, wordt dan bewaard op het pinboard dat je selecteert. Schrijf erbij waarom het je interesseert.
  5. Volg mensen en bedrijven die voor jou interessant zijn. Zo blijf je op de hoogte van wat zij ‘pinnen’ en kun je eventueel bepaalde posts ‘liken’ of ‘repinnen’ op één van je eigen virtuele prikborden.
  6. En niet onbelangrijk: noem de fotograaf wanneer je een foto ‘pint’ die niet van jou is. Je profileert je immers met beeldmateriaal waar anderen hun brood mee verdienen.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels