blog

Redt crowdfunding de stad?

Architectuur

Geen opdrachtgever, maar wel een goed idee waarvan je weet dat daar een hoop mensen op zitten wachten? Dan hoef je niet passief toe te kijken. Verzamel het benodigde kapitaal via crowdfunding! Zo kun je toch nog een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de stad. En het houdt je van de straat.

Redt crowdfunding de stad?

 

 

Crowdfunding houdt in dat je bij individuen (en soms ook bij bedrijven) geld inzamelt om een nieuw project of een nieuwe onderneming te kunnen starten. In de digitale wereld wordt al een tijdje gebruikgemaakt van deze vorm van financiering, maar sinds kort komen ook steeds meer architectuur- en stedebouwprojecten voorbij. En met succes.

Voorbeeld: Noorderparkbar

Twee weken geleden is de Noorderparkbar in Amsterdam Noord geopend dankzij de inzet van Bureau SLA en Overtreders W. Het budget dat Ymere – een organisatie die zich maatschappelijk ondernemer noemt – beschikbaar stelde was te klein om een echte bar met terras te realiseren.

Door middel van crowdfunding is de resterende €10.500,- opgehaald. Alle bouwmaterialen komen van marktplaats.nl, wat heeft geleid tot een uniek object. De verzamelde foto’s en de verhalen van hun aanbieders vormen een ontroerende toevoeging aan het hele project.

 De opening van de Noorderparkbar

Drie crowdfundingsmodellen

Grofweg zijn er drie manieren om een crowdfunding in te zetten:

  • Inzamelen van donaties, sponsoring en liefdadigheid zonder dat de gever financieel rendement verwacht. Dit is al een bekende vorm van crowdfunding: iedereen kent wel iemand die geld inzamelde voor een school die hij ging bouwen in Afrika.
  • De gever krijgt voor zijn bijdrage een beloning in natura. Veel creatieve organisaties passen deze vorm toe.
  • De gever doet een investering in ruil voor aandelen, winst of het delen van inkomsten. Deze vorm wordt vaak ingezet door mensen die een onderneming willen starten.


Voorbeeld: Uit je eigen stad

Tijdens de verkiezing van het Rotterdams Stadsinitiatief 2012 werd Stadslandbouwbedrijf Uit je eigen stad tweede. Hierdoor misten ze de financiële ondersteuning die ze nodig hadden om hun eerste stadslandbouwbedrijf op te zetten: een locatie in de stad waar diverse groenten en fruit worden verbouwd, vis en paddestoelen worden gekweekt en kippen rondscharrelen.

Nu willen ze middels crowdfunding toch de benodigde €65.000 verzamelen. Hiervoor combineren ze twee van de bovengenoemde crowdfundingmodellen. Zo kun je vanaf €20 een aandeel kopen, waarmee je meedeelt in de eventuele winst van het bedrijf. Daarnaast zijn een aantal premies bedacht. Elke investeerder wordt uitgenodigd voor het openingsfeest en voor grotere geldschieters liggen er ‘cadeaus’ klaar zoals een cadeaubon, een diner of je naam op het partnerbord bij de ingang.

 Impressie van Stadslandbouwbedrijf Uit je eigen stad 

Voordelen van crowdfunding

Om via crowdfunding je financiering rond te krijgen heeft vele voordelen:

  • iedereen kan ermee beginnen, van jonge architecten en basisschoolleraren tot gevestigde ondernemers
  • je kunt je idee helemaal zoals jij wilt uitvoeren, je hoeft geen rekening te houden met de wensen van de opdrachtgever. Al is het natuurlijk logisch dat je wel iets bedenkt waar behoefte aan is. Daarnaast kun je natuurlijk wel tegen bestemmingsplannen aanlopen wanneer het gaat om ingrepen in de stedelijke ruimte.
  • bij de inzameling van geld of andere bronnen is geen tussenkomst van een intermediair: het geld van individuen komt direct binnen bij de geldvrager. Dus geen onnodige rompslomp.
  • de kredietnemer en de kredietgever kunnen zich des gewenst anoniem opstellen
  • is je crowdfunding succesvol dan weet je zeker dat het initiatief wordt gedragen door de toekomstige gebruikers


Voorwaarden voor crowdfunding

Er zitten echter wel een paar haken en ogen aan voordat een crowdfunding succesvol is. Hier even een paar aandachtspuntjes:

  • om de massa aan te spreken moet het laagdrempelig zijn om mee te kunnen doen
  • het geld stroomt niet vanzelf binnen, je moet er energie en tijd in steken om mensen te bereiken
  • benader je mogelijke investeerders of donateurs op een originele manier, humor werkt vaak goed
  • mobiliseer eerst bekenden; zij vertellen het dan weer aan hun netwerk
  • probeer media-aandacht te krijgen om de bekendheid van het project te vergroten
  • houd op een originele manier contact met je investeerders en donateurs via e-mail, social media, etc.


Communiceren is een vak

Kortom, gezien alle voorwaarden: voor een succesvolle crowdfunding moet je op een succesvolle manier communiceren. Een goed idee blijft een idee wanneer je het niet kunt verkopen. Als initiatiefnemer moet je dus gaan begeven in een nieuw vakgebied: marketing. Voor veel architecten en stedebouwers een onbekend terrein.

Voorbeeld: De Luchtsingel

ZUS heeft dit in de gaten en heeft zelfs een professioneel bureau, Brand! communicatie, ingeschakeld om hun te helpen bij de verkiezingscampagne Stadsinitiatief van Rotterdam. De campagne bestond uit: posters en flyers in de stad, billboards langs de uitvalswegen, huis-aan-huis-acties, een filmpje, een campagneavond, en zelfs een eigen stemlokaal. En niet zonder succes: ZUS won met het plan voor de Luchtsingel de beschikbare €4.000.000. Momenteel is het eerste stukje singel al gerealiseerd.

Ik realiseer me dat deze campagne niet direct is ingezet voor de crowdfunding van de Luchtsingel, maar voor de verkiezingsstrijd. Maar in het kader van ‘hoe bereik je je doelgroep’ is het heel leerzaam te zien wat ZUS allemaal uit de kast heeft getrokken. Daarnaast is het nog steeds mogelijk om het project te steunen door een plank te kopen met je eigen naam.

Impressie van de Luchtsingel in Rotterdam 

Crowdfundingplatforms

Maar goed, een goede marketingcampagne kost geld, en dat is overduidelijk niet beschikbaar als je met crowfunding begint. Een goede manier om ‘gratis’ aandacht te genereren is – naast het slim inzetten van je netwerk en socialmedia, het opzetten van een website, enzovoort – je project aan te melden bij een crowdfundingplatform.

Op de website van crowdfunding consultancy DouwKoren. vind je een hele lijst van platforms die Nederlandse projecten ondersteunen. Daarnaast maakte The Pop-Up City melding van een platform speciaal voor stedelijke initiatieven: Spacehive.

Toekomst

Ik ben benieuwd in hoeverre deze trend doorzet en wat het oplevert voor de stad. Tot dusver lijkt crowdfunding een oplossing te zijn voor de afwezigheid van opdrachtgevers en de wens van ontwerpers en bewoners bij te dragen aan de ontwikkeling van de stad. Daarnaast creëert crowdfunding een bepaalde betrokkenheid van bewoners, omdat als het ware een klein deel van hun is. Deze betrokkenheid is essentieel om te komen tot fijne stedelijke omgevingen.

Bronnen:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels