blog

Eco-architectuur en Corporate Indentity

Architectuur

Voor 2008 was het de gewoonste zaak van de wereld om top-down te denken en een bedrijfsvoering te onderhouden met aspecten als groot-groter-grootst, bonussen, prijsvechten en zelfverrijking. Sindsdien is een nieuwe economie ontstaan. Bedrijven, die zich gedwongen moeten herpositioneren, kiezen in deze nieuwe economie al snel voor duurzaamheid.

Eco-architectuur en Corporate Indentity

De nieuwe economie is gericht op een groter bewustzijn en wordt gekenmerkt door aspecten als delen, sociaal en moraliteit, bottom-up, ketenintegratie en transparant communiceren. Om als bedrijf succesvol te zijn vraagt dit andere vaardigheden, zoals integraal waarnemen, veerkracht, omgevingssensitiviteit en een moreel kompas om te kunnen navigeren. Dat morele kompas maakt dat er meer ruimte is voor sociaal en duurzaam ondernemen.

De nieuwe economie heeft gevolgen voor onze gebouwde omgeving. Zo heeft Harm Tilman in een eerder blog al eens over de architectuur van de nieuwe economie geschreven. Terecht noemt hij daar Hannekes Boom in Amsterdam. Een initiatief, bottom-up en van en met de community gebouwd. Het café bevordert de stedelijke omgeving en is expliciet duurzaam en grotendeels van gerecyclede materialen gebouwd.

En het gaat verder. Denk daarbij aan de Luchtsingel in Rotterdam. Iedereen kan mee bouwen aan de Luchtsingel, van een plank tot een volledig deel. Een houten brug door het stadscentrum, duurzaam gebouwd en met en door de community. De gemeente hoeft alleen maar te faciliteren. Gefinancierd door crowdfunding, een kind van de Nieuwe Economie.


Practice what you preach

‘Corporate identity’ wordt steeds belangrijker. Alles in je bedrijf moet kloppen met de verwachting die je wilt wekken bij je klanten, opdrachtgevers en leveranciers. Voorheen moest je de afdeling Communicatie geloven op hun blauwe ogen. Tegenwoordig laten medewerkers, oud-medewerkers en klanten via social media hun ervaring horen en zien. Met een slecht imago kan je het wel vergeten, hoe goed je ook geprobeerd hebt de boel te bedenken en te managen.

Bedrijven begrijpen steeds beter dat ze echt moeten doen wat ze beloven. En dat ze moeten zorgen dat je relaties dat beamen en actief uitdragen. Drie dingen moeten kloppen: wie je bent, wat je over jezelf zegt en wat anderen over je zeggen. De macht ligt bij de consument, of beter: bij de generatie C! De C staat voor caring, community, closeness, creativity, connected, complexity, communication, content, enzovoorts. Deze generatie is 24/7 online en ‘share-t’, clickt, retweet en ‘like-t’ alles. Met de muis kunnen zij een bedrijf maken of breken.

Niet voor elk bedrijf dat zich herpositioneert naar duurzaamheid is dat makkelijk. Een fraai verhaal van opdrachtgevers die bij een bedrijf waren dat groene daken en groene wanden voor binnen en buiten verkoopt, levert en plaatst: in het kille, droge kantoorklimaat stonden slechts plastic planten… Echt groen wilde daar maar niet goed groeien. Dus dat was weer: tot ziens!

Oprecht

Een goede duurzame corporate indentity begint niet bij de doelgroep, maar bij je eigen bedrijf. Bij de meeste bedrijven waar we voor aan het bouwen zijn, is ecologie natuurlijk core-business. Ecologisch bouwen is dan een vanzelfsprekendheid.

Struin is hier een goed voorbeeld van. Struin is een buitenschoolse opvang in de natuur.

Zij zijn altijd in de natuur, in weer en wind. De kinderen leren alles over de natuur en vooral zich er thuis te voelen. Zo worden ze per groepsfiets vervoerd (10 kinderen) en krijgen biologisch eten en drinken. Wettelijk moeten ze echter naar binnen als het onweert, vandaar dat ze ons gevraagd hebben om een schuilgelegenheid te ontwerpen en te bouwen. Het gebouw dat in een natuurspeelterrein in de Ooijpolder nabij Nijmegen komt, is eenvoudig in uitvoering, maar volledig ecologisch, verwarmd door warmteaccumulerende houtkachels en voorzien van zonnepanelen op het dak.

Het Struinland, het gebouw, de fietsen, het eten en het natuureducatie aspect maken de corporate identity.

Tandarts Gijs

Een ander voorbeeld is een nieuwe tandartsenpraktijk in Middenmeer. “Het moet anders, helemaal klantgericht. Elke tandartspraktijk is gericht op de tandarts: als die maar goed kan werken. Maar men vergeet dat je voor de patiënt werkt!” vindt tandarts Gijs. Het nieuwe gebouw is het startsein voor een nieuw beleid: de patiënten moeten zich op hun gemak en bijzonder goed verzorgd voelen, de sfeer is vriendelijk en toegankelijk. Hier hoort een ecologisch gebouw bij met veel licht, groen en uitzicht op groen. De routing wordt afgestemd op de beleving van de patiënt. De wachtkamer is als een open en licht grand café, met een groen wand waar misschien wel fruit aan hangt. Een gastvrouw brengt de patiënt naar de behandelkamer. Het is de bedoeling dat patiënten graag een half uur eerder komen om even op het terras buiten te zitten, terwijl de kinderen in de schommel hangen. Ook de naam wordt gewijzigd om de beleving compleet te maken: geen ‘Mondzorg Middenmeer’, maar ‘Tandarts Gijs’, in letters, hangend aan het dak.

 

Zichtbaar duurzaam?

Moéten duurzame bedrijven zichtbaar duurzaam zijn? Visuele duurzaamheid is natuurlijk van belang. Rijkswaterstaat laat het graag zien. Hun kantoor in Terneuzen (bureau opMAAT) is een fraai voorbeeld. Het straalt duurzaamheid uit, en is ook duurzaam. Opgeleverd in 2004 is het in de Greencalc top 10 nog steeds nummer 3 van Nederland.

Maar ook als je het minder in je architectuur wilt laten zien, is dat geen probleem. Als het maar oprecht in je bedrijfsvoering zit. Zoals Ecover, het bedrijf van de ecologische schoonmaakmiddelen. Geen geweldige architectuur, maar wel degelijk ecologisch. Het bedrijf bezit de eerste ecologische fabriek van Frankrijk, volledig gebouwd met milieuvriendelijke materialen. De fabriek maakt gebruik van regenwater voor toilet en wasruimten, bouw- en machineonderhoud en heeft een dik isolerend ‘groen dak’, waardoor er geen verwarming of airconditioning nodig is. De temperatuur zakt nooit onder 4°C of stijgt boven 26°C. De nog benodigde energie wordt voor 100 % gewonnen uit wind, golfslag en andere hernieuwbare bronnen. En dat zie je toch echt niet aan het gebouw af:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels