blog

Kan IJburg leren van Inside Design?

Architectuur

In heel de wereld profileren steden zich als designstad. Ze doen dat door op uiteenlopende gebieden ontwerp uit te stralen. Omdat design wordt geassocieerd met kwaliteit, is ze een krachtig middel tot communicatie en vormt ze een stimulans voor economische ontwikkeling. Ook in Amsterdam zien we om deze redenen de bewuste toepassing ervan op tal van gebieden.

Kan IJburg leren van Inside Design?

 

De afgelopen twintig jaar heeft Amsterdam in de oostelijke havengebieden driftig geëxperimenteerd met nieuwe stedelijke architectuur. Symbool voor deze experimenten zijn de woongebouwen van Rudy Uytenhaak, MVRDV en de Architecten Cie. Met de aanvankelijk betwiste aanleg van een stedelijke archipel in het IJmeer creëerde de gemeente vervolgens nieuwe mogelijkheden voor woningbouw op grote schaal.

Grootschalig design evenement

Het lag dan ook voor de hand, dat het door Elle Decoration georganiseerde Inside Design een keer zou gaan plaats vinden op IJburg. Verspreid over Steigereiland en Haveneiland waren afgelopen weekeinde in stadsblokken, solids en woonappartementen van deze nieuwe Vinexwijk presentaties van meubelmerken, creatieve ontwerpers en design academies te zien. Wat in 2003 begon als een designroute, is nu uitgegroeid tot een grootschalig, driedaags designevenement van allure. Heel even was Amsterdam designstad nummer een van Nederland.

Hoogtepunten

Alleen het prachtige nazomerweer al maakte Inside Design tot een bijzonder en geslaagd evenement, waarop bovendien heel veel te zien was. Hoogtepunten waren wat mij betreft de ingehouden presentatie van het project Excavations door de Intuïtiefabriek, de overtuigende Class of 2011 Product Design van de ArtEZ Hogeschool van de Kunsten, het verrassende Exchangehotel, een initiatief van het Lloyd hotel en de Cultural Embassy dat uitgaat van de bijzondere samenwerking tussen ontwerper Ina Matt en tegelfabrikant Mosa, en de boeiende overzichttentoonstelling van het werk van Bert Jan Pot in de Witte Kaap.

Aandacht voor gebruikers

Bijzonder interessant was ook de lancering van een website voor de nieuwe label Usuals waarmee Niels van Eijk en Miriam van der Lubbe hun producten direct aan gebruikers leveren. Iedere maand op maandag klokslag 12, als de sirenes loeien, zal een nieuw product online worden geplaatst. Om geïnspireerd te raken kunnen bezoekers beelden en filmpjes aanklikken. Usuals.nl is tot stand gekomen dankzij een forse subsidie uit de financiering voor de creatieve industrie.

Brede, sociale creativiteit

Hopelijk werkt de creativiteit die huist in de wereld van design, op wat langere termijn ook aanstekelijk voor de verdere ontwikkeling van IJburg. Te verwachten valt dat hierbij meer ruimte zal komen voor particulieren, collectieven en bedrijven. Op dit moment is eerder sprake van het omgekeerde. De eis om met meerdere architecten aan een bouwblok te werken is onder druk van de ontwikkelaars bijvoorbeeld verlaten. Dat is jammer, want de uitdagingen waar een stad als Amsterdam in de woningbouw voor staat, vereist immers een brede, sociale creativiteit.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels