blog

Meer dooier, minder eiwit

Architectuur

Social Media voor architecten, is het een hype of daadwerkelijk de toekomst? Onlangs organiseerde Anet bij ARCAM een avond over het gebruik van social media voor architecten. Elly van Wattingen triggerde aan het eind van haar lezing het publiek te laten kiezen uit de stellingen “Social Media biedt architecten kansen of Social Media is een hype, niets voor mij.”

Meer dooier, minder eiwit

Beroepsmatig actief te zijn op media als Twitter en Facebook roept bij mij een enorme weerstand op. Het associeert direct met de asociale aspecten van Social Media zoals mensen die aan tafel of tijdens een lezing compleet opgaan in het scherm van hun smartphone en totaal niet meer in contact staan met hun omgeving. Willen we wel de mensen bereiken die zich bezighouden met die nietszeggende tweets en het slappe vrienden-geklets op Facebook?

Deze vraag staat ook centraal in het boek ‘Echte vrienden’ van Stine Jensen. Facebook, schrijft zij, vergroot bepaalde eigenschappen van jezelf uit. In 2009 publiceerde CNN een lijst van de twaalf meest irritante Facebooktypes, zoals de ‘Pleaser’ (veelgebruiker van het ‘dat vind ik leuk duimpje’), de Cultuurverheffende Hysterische Docent (‘Iedereen moet nu meteen Huid en haar van Arnold Grunberg lezen) of de TMI-er (Too Much Information): ‘Brad is op weg naar de dokter om iets tegen zijn aambeien te halen.’

Daarnaast haalt zij de Italiaanse schrijver Alessandro Baricco aan die constateert dat door de digitalisering de ‘horizontale’ mens ontstaat die leeft in een cultuur van oppervlakte. Hij ziet deze horizontale mens, die hij barbaren noemt, terrein winnen op onder andere het domein van de boeken. “Hij beschrijft de veranderende boekenwereld aan de hand van het spiegelei als metafoor. De dooier is de kwaliteitsuitgever met het kwaliteitsboek, het eiwit de rest. Wie de cultuur van de hedendaagse barbaren wil begrijpen, moet zich in het eiwit verdiepen. De boekenlezer van nu leest boeken vanwege de periferie; omdat er een film van is gemaakt of omdat een of andere tv-persoonlijkheid het aanbeveelt. Boeken die het goed doen, zijn boeken waarvoor je niets van de boekenbeschaving nodig hebt om het boek te kunnen begrijpen. Veel eiwit, weinig dooier. Dat leidt tot zielsverlies, aldus Barrico. We gaan de diepte niet meer in.”
En ook op Linked-in, waar het toch vooral om inhoud gaat, rukt het eiwit op. Door Twitter te linken met Linked-in beginnen de updates behoorlijk horizontaal te worden.

Social Media voor architecten heeft daadwerkelijk de toekomst als we ons van te voren afvragen met welk doel we het willen gebruiken. Het werkboek ‘Ondernemen met sociale netwerken’, uitgegeven door o.a. Syntens geeft een goeie tip: “In de kern komt het erop neer dat je ervoor moet zorgen dat je op het juiste moment gevonden wordt door degene waarvoor jij denkt een overtuigende oplossing te hebben.”

Een pleidooi voor inspirerende ‘Linked-intypes’ en berichten met veel dooier.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels