blog

Kapitaalvernietiging?

Architectuur

Het Korzo Theater is net een half jaar geleden van een nieuw interieur voorzien, maar dit Haagse dansproductiehuis wordt nu met sluiting bedreigd vanwege de bezuinigingen van het Rijk. En dat terwijl de gemeente Den Haag ruim 5 miljoen euro in de nieuwbouw van Korzo heeft geïnvesteerd. Met succes: het fraaie interieur verankert het theater in het dagelijkse stedelijke leven.

Kapitaalvernietiging?

Een tijdje terug leidde Wim Valk van 3TO architecten mij rond door het project. Valk is een groot dansliefhebber, die vaak het Korzo Theater bezocht en een tijdje bestuurslid was. Toen het theater uit zijn jasje groeide, qua ambities en qua publiek, werd hij gevraagd een haalbaarheidsonderzoek te doen naar verbouwingsmogelijkheden.

 
De foyer trekt bezoekers het theater binnen. 

Losse gebouwen

Het theater is gevestigd in de voormalige bioscoop Corzo en kreeg haar huidige vorm in de jaren negentig; een grote en kleine zaal, een aantal oefenruimtes en een foyer. Ook is het complex destijds uitgebreid met een voormalige hervormde kerk en een monumentaal kantoorpand aan de Nobelstraat. Omdat Korzo steeds meer een productiehuis werd, was er behoefte aan meer studioruimtes voor lessen, workshops en repetities. Valk diende van die verzameling losse gebouwen een samenhangend en functioneel geheel te maken.

Korzo wilde niet meer terug naar de Binckhorst, waar het tijdelijk was gevestigd, maar in de binnenstad blijven om een nieuw en jonger publiek te bereiken. Ook wilden ze de foyer vergroten en aantrekkelijker maken om een sterkere relatie met de stad te verkrijgen. Bovendien moest de do-it-yourself-mentaliteit van Korzo, dat is ontstaan uit de kraakbeweging, herkenbaar zijn. Geen luxe bedoening dus, maar een toegankelijke, eigentijdse en authentieke plek.

 
Zitelementen zijn met podiumelementen gecombineerd, zodat de ruimtes flexibel te gebruiken zijn.

Binnenkijken

Ten tijde van mijn rondleiding was de entree van het theater aan de Prinsenstraat aan het zicht onttrokken door enorme spandoeken, waarop het Korzo protesteerde tegen de cultuurbezuinigingen. Normaal gesproken opent het theater zich naar de straat met een frisse, witte dubbelhoge entree, die zicht biedt op de foyer.

Daar valt direct de bijzondere manier op hoe het daglicht binnenvalt. Door het dak boven de bestaande zalen uit te tillen, is een lichtstraat ontstaan die fraaie banen daglicht op de wanden werpt. In hoogte en samenstelling wisselende zitjes nodigen uit tot plaatsnemen en scheppen de sfeer van een huiskamercafé, verder versterkt door een eettafel die naast de bar staat en waar iemand zit te werken aan zijn laptop.

 
In de foyer is in reliëf een notatie van een choreografie in de achterwand aangebracht.

Zien en gezien worden

Blikvanger is de choreografische notatie op de betonnen achterwand. Om contact tussen dansers en publiek te stimuleren, is een lang smal raam in deze wand aangebracht, waardoor je in een van de twee grote zalen kijkt en repetities van dansgroepen kunt zien. Transparantie is overal nagestreefd: door de hoogteverschillen in de zitjes kun je vanaf elke plek in de foyer naar de straat kijken en andersom; in theorie zouden zelfs de repetities tot op de straat te zien moeten zijn. Tussen alle gebouwdelen, die in stijl en leeftijd enorm van elkaar verschillen, zijn visuele verbindingen gelegd, met de trap hoog in de foyer als functioneel showelement.

De architect heeft alle panden aan elkaar proberen te smeden tot een logisch georganiseerde ruimte. De dansers lopen van de sober ingerichte kleedkamers eenvoudig naar de zalen en het publiek vindt snel haar weg uit de zalen naar de foyer. De repetitieruimtes bovenin zijn op ingenieuze wijze voorzien van geluidsabsorberende materialen en ook op andere plekken toont Valk zijn inventiviteit: de zitjes in de kleine zaal zijn uitwisselbaar met de foyer en zitelementen zijn met podiumelementen te combineren, waardoor de foyer en de naastliggende kleine zaal van karakter en sfeer te veranderen zijn.

  

Sterke basis

In de subsidieplannen van Halbe Zijlstra is het aantal productiehuizen teruggebracht van 23 tot 1 (!) Het Korzo ontvangt vanaf 2013 geen subsidie meer en zelfs in 2012 zal het theater al geld in moeten leveren. Inmiddels heeft het theater een petitie aangeboden aan de gemeente Den Haag en zijn er goede gesprekken gevoerd met de cultuurwethouder.
Het is te hopen dat de gemeente Den Haag zijn ambities als Dansstad van Nederland serieus neemt en de weggevallen rijkssubsidies voor Korzo over wil nemen. “Een sterke top bestaat immers niet zonder een sterke basis”, zei Ivo van Hove, regisseur van Toneelgroep Amsterdam nog bij de Mars der Beschaving.

Ik heb de petitie inmiddels al getekend, wil je dat ook doen? Teken dan alsnog op deze site.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels