blog

Goede betaling cruciaal voor ontwerpagenda toekomst

Architectuur

De laatste creatie van ontwerper Rem D. Koolhaas is de Abstract. Volgens NRC journalist Nathalie Wouters is in deze plateauschoen met twee houten blokken als hak Koolhaas’ achtergrond in de architectuur duidelijk terug te zien. Dit seizoen liggen voor het eerst ook mannenschoenen in de winkel. Koolhaas verwacht dit jaar 230.000 schoenen te verkopen, tegen 130.000 in 2009.

Goede betaling cruciaal voor ontwerpagenda toekomst

 

Binnenkort wordt de vierde ‘flagship store’ van Koolhaas geopend in Londen. Het is weinig verrassend dat de ontwerper in NRC-Handelsblad bekent meer tijd te besteden aan de zakelijke kant van zijn bedrijf dan aan de creatieve. “Een nieuw ontwerp verzin ik in mijn vrije tijd,” zegt Koolhaas. “Als de kinderen naar bed zijn, kan ik soms ineens als een bezetene gaan schetsen.”

Ook in de architectuur geldt een zakelijke opstelling als voorwaarde voor een succesvolle praktijk. Werk je als architect niet professioneel en commercieel, dan zul je het waarschijnlijk niet redden. Dienstbaarheid aan de opdrachtgever is cruciaal, of je bureau nu is gericht op het leveren van iconische beelden, goed lopende processen of standaard producten. Als architect moet jij je toegevoegde waarde bewijzen. Je doel is geld te verdienen voor je opdrachtgever en dat kun je alleen door iets heel goed te kunnen, zei architect Joost Ector van Ector Hoogstad Architecten afgelopen donderdag in Rotterdam, in het live interview dat ik met hem hield op de beurs 100% Design in de Van Nellefabriek te Rotterdam.

Naast bouwkosten, bouwtijd en exploitatiekosten, kan je opdrachtgevers ook overtuigen met een goede visie op duurzaamheid. Voor architecten is daarmee een cruciale vraag hoe zij zich deze opgave eigen maken. Dit vraagt om een maatschappelijk en cultureel ontwerp. Ook zul je moeten nadenken over ideeën, over kritiek en over mogelijke nieuwe werelden. Wil de architectuur overleven, dan dient ze een ontwerpagenda te ontwikkelen die de groene opgave op de kaart zet.

Op welke manier kunnen architecten deze agenda ontwikkelen, dat wil zeggen toegevoegde waarde creëren, leveren en behouden? Cruciale voorwaarde is dat je goed wordt betaald voor je werk, zodat ruimte blijft voor onderzoek en vernieuwing in het vak. Naast het honorarium dat je krijgt voor een opdracht, kun je bijvoorbeeld ook denken aan royalty’s die over langere tijd worden uitgekeerd. Deze kunnen zijn gekoppeld aan de prestaties die je gebouw levert in termen van bouwkosten of duurzaamheid. Dit systeem is te vergelijken met de manier waarop de muziekindustrie en andere creatieve sectoren werken.

Daarnaast zou je ook kunnen overwegen samen met ontwikkelaar, belegger of aannemer projecten op te zetten waarin iedereen zijn deel (geld, manuren, materialen) inbrengt. De winstverdeling vindt na oplevering plaats. Via aandelen in een onderneming kun je als ontwerper invloed uitoefenen op het management. Communicatie en branding bevinden zich immers vaak bij de opdrachtgever. Hoe beter deze zijn, hoe groter ook jouw toegevoegde waarde is. Dit betekent dat je met je opdrachtgever samenwerkt op terreinen van strategie en branding (naast ontwerp). De beste aanpak is in cocreatie met de gebruikers van een gebouw. Het mes snijdt hier werkelijk aan alle kanten.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels