blog

Nieuwe designjournalistiek

Architectuur

Toen ik hem voor het eerst op schoot had, en mijn wijsvinger over zijn gladde huid liet dwalen, was ik op slag verliefd: de iPad is een tabletcomputer die de manier waarop je content consumeert voorgoed verandert. En die mij als tijdschriftjournalist uitdaagt na te denken over hoe ik op dit nieuwe medium met m’n lezers communiceer. De afgelopen maand heb ik er keihard aan gewerkt en met succes: vanaf vandaag is de app van de Architect interieur gratis te downloaden.

Nieuwe designjournalistiek

Het kostte bloed, zweet en tranen, maar het app magazine van de tweetalige de Architect interieur (klik hier voor de link naar de Apple store) is op tijd klaar voor de Salone del Mobile op 12 april van start gaat. Het ontwerp van de app is gebaseerd op de gelijknamige printeditie (klik hier voor meer informatie over het nummer), en hij heeft hetzelfde thema, namelijk Dutch Design in Milaan.

Bijzondere beleving

Maar de app is in alle opzichten anders dan het blad: we bedachten nieuwe artikelen, aangevuld met audiovisuele elementen, een nieuwe vormgeving, met meer en met bewegend beeld, en een nieuw ritme, met een interactieve navigatie, zodat het ‘lezen’ een hele bijzondere beleving wordt. En uiteraard kun je extra informatie ophalen via het internet, en de inhoud van app op social media als Twitter, LinkedIn en Facebook delen. Een magazine op de iPad wordt immers pas aantrekkelijk als je de speciale mogelijkheden van het medium benut, en je de lezer onderdompelt in jouw blad.

Het visuele en functionele ontwerp van deze app is van mijn collega Quirina van Hof, vormgever van de Architect. Zij zond dit in voor een door de directie uitgeschreven prijsvraag, die als doel had de ideeënvorming van apps binnen de uitgeverij te stimuleren. Q (haar bijnaam op de redactie) vindt dat de Architect interieur het ideale tijdschrift is om op de iPad te laten zien.


Artikel over Nederlandse designproducenten in het app magazine van de Architect interieur. 

Klikken en kijken

Op een app magazine kun namelijk rondkijken in een interieur alsof je er zelf middenin staat, of luisteren naar een designer die over zijn inspiratiebronnen vertelt, terwijl je een slideshow van zijn ontwerpen ziet. Met een klik vind je op de stadskaart van Milaan de leukste restaurants, bars, winkels en musea en daarnaast kun je alle nieuwe meubelontwerpen van de Salone del Mobile in een oogopslag zien, op een verrassende en vernieuwende manier gepresenteerd, zonder dat je je door volle pagina’s moet worstelen.

Bovendien kun je meteen doorklikken naar de fabrikant van het meubel, voor meer informatie. Tenslotte is de meertalige opzet eenvoudig te maken zonder extra drukkosten, je kiest gewoon met een druk op de knop voor Nederlands of Engels. Geen wonder dat het ontwerp van Q de wedstrijd won, en de directie zich er hard voor maakte dat de zogenaamde ‘maatwerk app’ kon worden uitgevoerd.

Out of the box

En toen was ‘t even slikken. Als eindredacteur van de Architect interieur ben ik verantwoordelijk voor de productie van de inhoud. Ik zag op tegen de gigantische bergen werk: die app moest namelijk in dezelfde tijd worden gemaakt als de (eerste) tweetalige printeditie. Daarbij vond ik het lastig om ‘out of the box’ te denken: hoe biedt zo’n app magazine toegevoegde waarde aan de lezers? Tijdens de eerste brainstorm met hoofdredacteur Harm en Q kwamen er toch al hele leuke ideeën naar boven borrelen, en bleken allerlei collega’s bereid om te helpen met de nieuwe elementen.


Met een klik op de productfoto hoor je Joep van Lieshout vertellen over de inspiratiebron achter dit ontwerp.

Een vak apart

Een grote uitdaging is het maken van de visuele en audio-content, iets waar we weinig ervaring mee hebben. Tijdens mijn interview met Kees van Twist, directeur van het Groninger Museum, moest ik aanmoedigende uh’s en ah’s inslikken, omdat die anders ‘op band’ stonden. Helaas hoor je af en toe toch een lachje van mij. Filmpjes maken blijkt nog lastiger: een opname van de Job Lounge in het Groninger Museum met de flipcam was misselijkmakend schokkerig. Gelukkig vonden we een sfeervol beeldverslag van de revitalisatie door Sije Kingma, dat door collega Marcel Verhaar tot een stijlvolle samenvatting is gemonteerd.

Het opnemen van de twee films, waarin Harm zijn Redactioneel zowel in het Nederlands als in het Engels voordraagt, was een bijzondere onderneming: ik was locatiescout (bedankt 0900-design), setdresser, styliste, script girl en grip boy tegelijkertijd. Dat de kwaliteit van het geluid beter kan, en dat Harms hoofd in de Engelse video deels is afgesneden, tja, het zijn beginnersfouten. Films maken is een vak apart!

 

 

Nu het eindresultaat in de Apple store staat, probeer ik tijd te nemen om te reflecteren op het proces. Lukt niet zo heel goed helaas, omdat ik nu druk ben met de marketing van de app (ook nieuw trouwens). Terugkijkend kan ik wel zeggen dat het toespitsen van de inhoud en de vormgeving op een internetgebaseerd medium, en het produceren van bewegend beeld, een nieuwe dimensie geven aan mijn werk.

Uitdagingen zijn er nog genoeg, zoals het aantrekken van adverteerders, hen de mogelijkheden van de tabletpc laten zien, en met de uitgevers overleggen over de verdienmodellen. En moet ik in de toekomst designkritieken inspreken alsof ik een journaallezer ben, terwijl je een 3D model van een stoel naast mij ziet ronddraaien? Ik weet het nog niet. Gelukkig word ik enthousiast van het leren van nieuwe dingen, en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden. Ik hoop dat lezers dit oppikken en met me mee willen op deze ontdekkingsreis naar een nieuwe designjournalistiek.

P.S.: Op deze plek kan ik onmogelijk iedereen bedanken die heeft meegewerkt aan de app, en die mij in tijden van stress hebben gesteund of werk van me hebben overgenomen, maar jullie weten wie ik bedoel: bedankt!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels