blog

Sex, design & the city

Architectuur

Is het leven van een Dutch designer in New York inderdaad glitter, glamour en bakken met geld verdienen? Tijdens mijn vakantie in de Big Apple ging ik op onderzoek uit en bracht een bezoek aan Alissia Melka-Teichroew en Jan Habraken. Deze ontwerpers werken al zes jaar in New York voor diverse opdrachtgevers en plukken de vruchten van de ondernemende Amerikaanse handelsmentaliteit.

Sex, design & the city

De eigenzinnige en humoristische ontwerpen van Alissia Melka-Teichroew zag ik vijf jaar geleden voor het eerst op haar presentatie tijdens de Salone del Mobile in Milaan. Haar partner Jan Habraken had ik al eerder ontmoet, toen hij mij rondleidde door het kantoorinterieur van mediabedrijf Ilse, dat hij samen met zijn compagnon Maarten Baptist had ontworpen. Negen jaar geleden vertrok Alissia, de dochter van een Franse moeder en Amerikaanse vader, naar Providence om daar een vervolgstudie te doen aan de Rhode Island School of Design. Vervolgens verhuisde ze naar San Francisco om in Palo Alto bij IDEO te werken. In 2005 verhuisde ze hals over kop naar New York en bleef daar om haar ontwerppraktijk by:AMT verder uit te bouwen. Jan volgde een jaar later.

  

Geestig en origineel

Via Twitter en Facebook bleef ik op de hoogte van Alissia’s werk en activiteiten. Haar ontwerpen zijn geestig, origineel en slim en variëren van sieraden, serviezen, woonaccessoires tot textiel. Met de Acrylic Diamond Ring, een moderne interpretatie van de archetypische trouwring-met-diamant, vestigde ze haar reputatie. Deze perspex ring en alle varianten daarop zijn in trek bij diverse design- en museumwinkels in New York. Zo kwam ik haar sieraden tegen in de winkel van het Museum of Modern Art (MoMA).

 
Met Acrylic Diamond Rings refereert Alissia aan de klassieke trouwring-met-diamant.

Mijn vakantie in New York greep ik aan om Alissia en Jan op te zoeken in hun studio. Ze delen een cleane witte studio met Kikkerland Design, de Amerikaans-Nederlandse designproducent waar Jan regelmatig voor ontwerpt. In de ruimte op de vierde verdieping van een statig pand in de wijk NOHO, aan Broadway, is ruimte voor werkplekken, een kleine fotostudio, magazijn en een koelkast vol Brabants bier (Bavaria).

Risico’s nemen vs voorzichtigheid

Alissia en Jan roemen de ondernemende Amerikaanse mentaliteit. “Amerikaanse inkopers durven risico’s te nemen. Als je werk hen aanstaat, bestellen ze grote hoeveelheden. In Nederland zijn ze veel voorzichtiger, Ze beginnen ze met een kleine partij en kijken eerst hoe het gaat, voor ze meer willen hebben”, zegt Alissia. “Aan de andere kant zijn de winkels in Nederland beter gecureerd, er wordt gekeken naar doelgroepen en wat bij hen past. In de Verenigde Staten leggen ze gewoon van alles naast elkaar in de winkel.”

Het feit dat Alissia en Jan uit Europa komen, verklaart voor een groot deel de aantrekkingskracht van hun ontwerpen. “Wij kijken toch anders naar een ontwerp, we zoeken naar een concept, een verhaal. Dat gecombineerd met functionaliteit spreekt Amerikanen enorm aan, want zij kennen dit soort ontwerpen niet.”


Mand uit Strap Collection

Esthetiek vs functionaliteit

De verkoop gaat dus goed, maar Alissia en Jan moesten wel erg wennen aan de manier waarop Amerikanen met design omgaan. “Hier gaat het alleen maar om functionaliteit, niet om esthetiek. Als het maar werkt, dat is belangrijk”, stelt Alissia. “In onze Europese cultuur wordt veel waarde gehecht aan schoonheid, hier minder. We kennen een lange modernistische traditie, terwijl ambacht hier in hoog aanzien staat. Ze trekken hier gerust plastic hoezen over de banken in een hippe cocktailbar. Mij wordt ook altijd gevraagd hoe mijn ontwerpen zijn gemaakt, niet wat het verhaal er achter is.”

Inspiratie is dan ook niet overal te vinden in New York. Alissia: “Dat moet je vooral uit jezelf halen, want je omgeving is wat betreft mentaliteit niet altijd stimulerend.” Gelukkig reizen Alissia en Jan in oktober af naar Europa, om te exposeren op de Dutch Design Week in Eindhoven en op de designbeurs Qubique in Berlijn. In Eindhoven, de stad waar ze allebei studeerden (aan de Design Academy natuurlijk), exposeert Alissia haar nieuwe serie Jointed Jewels in de showroom annex studio van Joost van Bleiswijk en Kiki van Eijk op Strijp-T. In Berlijn is het werk van Alissia te zien op Ventura Berlin, een collectieve expositie met onder andere Maarten Baas en Jo Meesters.

 

De Milk Stools uit de Peasant Collection zijn opgenomen in de collectie van het Franse merk Y’a pas le feu au lac.

Sieraden uit de 3D-printer

Jointed Jewels is een serie sieraden, die net als haar eerdere ontwerpen zijn geïnspireerd door klassieke sieraden uit de renaissance en Victoriaanse tijd, en door de complexe en kostbare stukken van merken als Bulgari en Cartier. Jointed Jewels ontstond uit een onderzoek naar kogelgewrichten en scharnieren, die worden gebruikt in auto’s en heupprotheses. Alissia ontwierp kettingen, armbanden en ringen die volledig bestaan uit deze verbindingselementen. Hoewel het lijkt alsof de sieraden in elkaar zijn gezet, bestaan ze in feite uit een stuk. Alissia deed dit door 3D-printing toe te passen, waar een bal in een ander kan worden ‘geprint’.

  

Asymmetrie

Voor het nieuwe Franse merk Y’a pas le feu au lac maakte Alissia de Milk Stools. Het beeld van een door de elementen geteisterd hek, met half verweerde latten, inspireerde haar tot een onderzoek naar asymmetrische stukken hout die elkaar ondersteunen. Ze vond een zelfde onregelmatigheid en balans in de traditionele houten melkkruk met een poot. Deze twee concepten zijn gecombineerd tot een kruk, een stoere kruk met verschillend vormgegeven poten.

Mannelijke onderdelen, vrouwelijke voorwerpen

De Strap Collection is ontstaan uit de vraag van online design magazine SightUnseen om ontwerpen te maken uit onderdelen van McMasterCarr, een Amerikaanse leverancier van industriële onderdelen. Uit de in Amerika legendarische catalogus zocht Alissia naar materialen waarmee ze een vrouwelijke en verfijnde serie kon maken. Ze gebruikte leer en klinknagels om een mand en tas van te maken met felgele hengsels. De serie is geëxposeerd onder de naam McMasterpieces op de ICFF-meubelbeurs in New York eerder dit jaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels