blog

Global vs local

Architectuur

Je gaat niet meer naar Londen om het nieuwste Britse design te zien, dacht ik na het bezoeken van de beurs 100% Design London. Je krijgt wel een goed inzicht in de internationale ontwikkelingen in design, gezien het grote aantal landenpresentaties. De beurs is een smeltkroes van culturen. Deze presenteren zich steeds vaker met op lokale tradities geïnspireerde ontwerpen.

Global vs local

Dat de verhoudingen op de designwereldkaart aan het verschuiven zijn, is te zien aan het grote aantal presentaties van Aziatische landen als Taiwan, China en Korea, en aan nieuwkomers als Chili en Argentinië.
De presentaties van de Aziatische deelnemers op 100% Design Londen zijn nog niet erg sterk, en bestaan merendeels uit een rommelige verzameling fabrikanten die elkaar willen overtreffen met kleurrijke en extravagant vormgegeven producten. Je moet goed zoeken naar interessante ontwerpen tussen de kakafonie aan knipperende leds en stapels folders.
Ook ‘nieuwe’ landen als Hongarije en Tsjechië weten hun ontwerpers nog geen passend podium te geven. De stand van Chili blonk wel uit in rust en finesse: alles was uitgevoerd in hout. Voor rijen houten boekenkasten stonden slanke lampen van houtfineer en met donker leer beklede chique fauteuils.


De beurshallen waar 100% Design plaatsvindt op Earls Court.

Lokale materialen en ambachten

Alle nieuwe exposanten geven me het gevoel dat de designwereld steeds groter wordt. Terwijl de globalisering voortdendert, bieden veel exposanten een tegenwicht door ontwerpen te tonen, die zijn geïnspireerd op lokale ambachtelijke tradities, materialen of productietechnieken.
In de presentatie 100% Korea zijn stoelen te zien van Shin Taiho uit Seoul, oprichter van de ontwerpstudio Maezm. De Hanji Chairs zijn opgebouwd uit lagen papier van de moerbeiboom, een traditionele Koreaanse papiersoort die Hanji wordt genoemd. Samen met de Koreaanse ambachtslieden die dit papier maken, onderzocht Taiho de mogelijkheden om hier meubelen van te maken in plaats van giftige kunststoffen.


Hanji Chairs door Shin Taiho op de presentatie 100% Korea.

Naamloze ontwerpers

Op de stand met Taiwanese merken trok de X Bag van de Gixia Group mijn aandacht. De geïntegreerde, X-vormige applicaties van rubber verlenen de waterdichte, stoffen tas zijn stabiele vorm, terwijl ze ook decoratief zijn. Handig: om hem op te bergen kun je de tas dubbelvouwen.
Bijzonder is dat de naam van de ontwerper niet wordt gecommuniceerd op de beurs, “de X Bag is ontworpen door de Gixia Group” aldus de pr-medewerker. Op de website van de Red Dot Design Awards, waarmee de tas dit jaar is bekroond, is overigens de naam Jung-Ya Hsieh bij het ontwerp genoemd.

 
Objecten van glas door Kiki van Eijk voor Venice Projects.

Kiki en Joost blazen glas

Ontwerpers speelden wel de hoofdrol in de presentatie van Venice Projects. In een zeer eenvoudige stand op een paar vierkante meter, pronkten wonderlijk gevormde glazen objecten, vervaardigd door glasblazers van de Berengo Studio in Murano in samenwerking met internationale designers. Voor de expositie Glasstress, een onderdeel van de Biënnale in Venetië, zijn ontwerpers gezocht die samen met de lokale ambachtslieden de grenzen van de glasblaaskunst op willen zoeken. zoals Atelier van Lieshout, Kiki van Eijk en Joost van Bleiswijk. Joost showt een klok en bokaal van amberkleurig glas, die een spiegelende coating aan de binnenkant kregen, waardoor ze van goud lijken te zijn.

Van Kiki zijn zeven ontwerpen die volgens haar de meest belangrijke en tegelijkertijd basale dingen in het leven vertegenwoordigen, onder de naam Drink! Eat! Fun!! Rest! Think! Dream! Love! Zij mengde verschillende traditionele glasblaastechnieken met elkaar in totems van verschillende huishoudelijke voorwerpen, zoals pannen en zandlopers. Een ballon en een trompet symboliseren het element plezier, en een stapel glazen kussens staan voor Rust.

  

Best of British

De beursorganisatie van 100% Design London belicht ‘het beste van Britse makers en ontwerpers’ in de expositie The Director’s Cut. Deze selectie ontwerpen bevatte innovatieve zitmeubelen van merken als Established Sons, Hitch Mylius en van ontwerpers als BarberOsgerby en PearsonLloyd.

Blikvanger was een met leer beklede fauteuil die Michael Young voor Trussardi ontwikkelde ter ere van het honderdjarig bestaan van dit Italiaanse modehuis. Voor de Trussardi MY Design 100 Collection combineert de Britse ontwerper, die al een aantal jaar in Hong Kong woont, de Italiaanse leerwerktraditie met de technologie van eigentijds Azië. Het frame van de 100 Chair wordt geleverd in kunststof en hout en de bekleding van geplooid leer accentueert de vormen van de slanke stoel.

Een ontwerper die letterlijk een nieuwe draai geeft aan een bestaand ontwerp is Leon Ransmeier. Hij ontwierp voor EstablishedSons de kloeke, stalen barkruk Revolver, die uit twee delen bestaat: een vaste voet met vier poten en een frame met zitting die 360 graden kan draaien. “Zo kun je altijd met al je vrienden praten”, verklaart Ransmeier zijn gedachte. Architect Nigel Coates tekende voor de hm63, een zitmeubel dat bestaat uit aan elkaar geschakelde keivormige, gestoffeerde modules, geproduceerd door Hitch Mylius.


Barkruk Revolver van Established Sons kan om zijn eigen as draaien.

De wereld groeit

Dat de wereldkaart van design aan het veranderen is, werd me goed duidelijk in Londen. De beurs 100% Design London biedt dankzij het grote aantal exposanten uit alle delen van de wereld een goede afspiegeling van de verschuivende verhoudingen. Steeds meer niet-westerse landen verschijnen op het designtoneel en promoten hun eigen maakindustrie en ontwerpers. Want net als de Westerse fabrikanten en ontwerpers zijn ook zij bezig met de vraag hoe ze design kunnen inzetten voor economische groei.

Dat de designwereld groter wordt, is een niet te stuiten en logische ontwikkeling. Dat we teruggrijpen op lokale tradities en ambachten om onze eigen identiteit te benadrukken in de opkomende globalisering, is ook begrijpelijk. Dit spanningsveld tussen internationale en lokale elementen levert goede ontwerpen op, die een verrijking van het designlandschap kunnen betekenen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels