blog

Zijn architecten te bescheiden?

Architectuur

Waarom zijn designers wel, en architecten geen Twitteraars? Dat vroeg ik me af naar aanleiding van ons jaarlijkse congres, dat we onlangs organiseerden in Groot-Klimmendaal in Arnhem. Behalve de Nederlandse zorgarchitectuur was Twitter het meest besproken onderwerp op de borrel na afloop. Dat kwam vooral door mijn collega Merel en ik, die wilden weten waarom onze poging een Twitter-debat te starten, zo lauwtjes was ontvangen.

Zijn architecten te bescheiden?

Waarom wilden de aanwezigen niet live & direct hun mening geven over de lezingen en workshops van de dag? “Twitter, wat is dat? Wat heb ik daar aan?” kregen we te horen. Vreemd genoeg waren dit voornamelijk jonge architecten, gewapend met Blackberrys en iPhones…

Veelgehoord bezwaar is dat Twitter wordt bevolkt door exhibitionistische types die alleen banaliteiten het web opslingeren of celebrities die vertellen waar ze uithangen. Maar Twitter is veel meer dan dat. Twitter is wat je er zelf van maakt. Ja, je kunt saaie, oninteressante mensen volgen met hobby’s die je niet interesseren, maar je kunt ook mensen volgen die bergen interessante en nuttige informatie met je delen.

Verslingerd aan Twitter

Ook ik was allesbehalve een ‘early adopter’, maar ik ben sinds anderhalf jaar behoorlijk verslingerd aan Twitter. Mijn werk is er een stuk leuker – en beter – van geworden. Ik volg ruim tweehonderd ontwerpers uit allerlei disciplines, architecten, kunstenaars, curatoren, publicisten en andere mensen die zich bezig houden met design, interieurontwerp en architectuur – en zij volgen mij. We vormen een kleine community die met elkaar deelt waar ze mee bezig is, we wisselen informatie uit over actuele kwesties als duurzaamheid en de crisis, we tippen elkaar bijzondere ontwerpen, goeie exposities en innovatieve projecten.

24/7 nieuws en inspiratie

Ik ben door Twitter sneller op de hoogte van nieuws uit mijn vakgebied, wordt 24/7 geïnspireerd, maar belangrijker nog: ik heb een persoonlijke band met mijn doelgroep. Ik kan hen om hun mening vragen als ik aan het nadenken ben over een achtergrondverhaal voor mijn tijdschrift. Zij kunnen mij gemakkelijk benaderen voor eventuele publicaties. Met een muisklik heb je contact, laagdrempeliger kan ‘t niet. Heb ik een auteur nodig om een interieurproject in Oezbekistan te bespreken, dan stel ik mijn vraag op Twitter en krijg ik drie suggesties uit mijn netwerk. Zoek ik jong ontwerptalent voor de rubriek in de Architect interieur, dan speur ik de links van mijn followers af.

Wow-architecten domineren het internet

In tegenstelling tot de design community, zijn Nederlandse architecten – en interieurarchitecten al helemaal – nagenoeg onzichtbaar op Twitter. Er wordt wel óver hun werk getwitterd, maar ze doen het amper zelf. En de Nederlandse architectenbureaus die nu actief zijn op Twitter, sturen alleen persberichten uit in plaats van persoonlijke boodschappen. En het gaat op Twitter nou juist om die persoonlijke band!

Waar productontwerpers laten zien waar ze voor staan, welke dingen hen inspireren en irriteren, en zich vooral profileren, zijn Nederlandse architecten schrikbarend stil. Nu domineren vooral wow-architecten het internet, en jonge ‘media wise’ Aziatische architecten.

Te druk voor Twitter?

De reacties op het congres zetten me aan het denken: waarom zien architecten het belang van social media als Twitter niet in? ‘Te druk’ is geen argument, dat zijn we tegenwoordig allemaal. En als je onderweg bent van project naar lezing en van expositie naar borrel, staat die iPhone of Blackberry toch aan.

Laat je horen en ga in debat

Is het een gebrek aan zelfvertrouwen? Vinden ze zichzelf niet belangrijk genoeg? Is het een afkeer van netwerken? Of zijn ze gewoon te bescheiden? Architecten, waarom denken jullie dat het niet belangrijk is om te melden wat je bezighoudt? Wat jullie mening is over duurzaamheid, aanbestedingen, scholenbouw, opdrachtgevers, stedebouw, of goed ontwerpen in het algemeen? Juist in deze voor de beroepsgroep lastige tijden is het noodzakelijk om een gemeenschap te vormen, en je met elkaar te verbinden. En dat kan eenvoudig en snel op Twitter. Dit medium maakt het mogelijk kennis te vergaren over de wensen die leven in de maatschappij en je vinger aan de pols te leggen van opdrachtgevers. Stel jezelf open voor kritische vragen en nieuwsgierige vakgenoten!

Werk komt jouw kant op

Nog een vooroordeel: dat je door informatie te delen werk kwijt raakt. Nee, werk komt juist jouw kant op! Door te tonen dat je veel weet van een onderwerp, word je een expert op een bepaald vakgebied. Door de mensen die je volgt zorgvuldig uit te kiezen, zul jij zelf ook nuttige ‘followers’ krijgen, met wie je kunt discussiëren, die je kunnen inspireren en helpen. Op Twitter is de drempel om elkaar vragen te stellen laag.

Emancipeer jezelf!

Jezelf laten zien op Twitter heeft nog meer voordelen: in plaats van dat er óver je werk wordt gesproken, doe je dat zelf. Zo beïnvloed je het ‘debat’ en toon je aan dat je meer bent dan een maker van mooie plaatjes. Je laat zien dat je verstand van zaken hebt, dat je verantwoordelijkheid neemt voor de kwaliteit van de gebouwde omgeving, van de steden, scholen en zorginstellingen. Emancipeer jezelf met Twitter!

Less is more

Misschien draaf ik door, maar het is nu eenmaal een oude marketingwijsheid dat hoe dichter je bij je klanten staat, hoe succesvoller je bent. Het laatste bezwaar tegen Twitter kwam van een van de jonge architecten op het congres: hij vindt de 140 tekens die een Tweet mag bevatten te kort. Maar een Tweet hoeft niet perfect te zijn: in tegenstelling tot een tijdschriftpublicatie hoef je je mening, vragen of gedachten niet hoogdravend te verwoorden. Less is more! Dit adagium moet architecten toch als muziek in de oren klinken.

Ondanks dat talloze andere websites al lijstjes hebben gepubliceerd waarom je op Twitter zou moeten staan, vat ik op deze plek nog even alles samen.

8 redenen om te Twitteren

1 Jezelf profileren

Laat zien dat je er bent! Door consequent te vertellen waar je mee bezig bent, en door informatie te delen, herkennen mensen je als expert op je vakgebied. Op Twitter kan een grote groep mensen je zoeken en vinden, en ben je zichtbaar voor die mensen die voor jou belangrijk zijn. Zo kun je een autoriteit worden. Met een paar Tweets verder dan jarenlang ploeteren op een essay of een podiumartikel. En personal branding mag dan vies klinken; maar career wise is het handig je duidelijk te profileren.

2 Relaties opbouwen

Twitter werkt omdat het mensen met elkaar verbindt. Door van elkaars bezigheden op de hoogte te zijn, ontstaat een band. Netwerken vinden veel architecten nog steeds lastig, misschien ook vanwege de associatie met chique borrels en golftournooien. Maar in deze tijden van crisis is het noodzakelijk. Twitteren heeft als voordeel dat je gemakkelijk in contact kunt blijven met je relaties, en ook al zie je ze vaak, je ziet op Twitter ook vaak een hele andere kant van ze. Bovendien zijn mensen die normaal gesproken onbereikbaar zijn, via Twitter gemakkelijk te bereiken. Het verschil met mailings uitsturen is dat je op Twitter een persoonlijke band hebt met de mensen die je volgen, zodat ze dit niet zien als spam. Door ook op vragen te reageren, door de dialoog aan te gaan, en niet alleen informatie te ‘zenden’, ontstaan kwalitatief goede relaties, die ook offline van waarde kunnen zijn.

3 Sneller op de hoogte

Breaking nieuws komt niet van de geijkte mediakanalen, maar van gewone mensen, van je vakgenoten

4 Manage je eigen online reputatie

Wanneer je op je eigen naam zoekt op Google kom je van alles tegen. Je kunt je dit beïnvloeden door onder andere te Twitteren.

5 Krijg snelle antwoorden

Door je vraag te stellen en daaraan de hashtag #daretoask of #durftevragen toe te voegen, zullen je followers reageren, óók je internationale en beroemde vakbroeders

6 Genereer meer traffic naar je website

Al je activiteiten kun je bundelen op Twitter en zo verwijzen naar je website.

7 Je bent overal tegelijkertijd

Via de Tweets van andere aanwezigen kun je een congres of lezing volgen

8 Het is leuk

Even op Twitter kijken is hetzelfde als even naar de koffie-automaat lopen: je hoort een goeie grap, vette roddel of interessante lead.

Volg de redactie van de Architect op Twitter:
de Architect
Merel Pit
Sander Woertman
Astrid de Wilde
Harm Tilman
Marit Overbeek

 

 

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels