Klimaat en meer asfalt, gaat dat samen?

Moreelsebrug in Utrecht door Cepezed, foto Lucas van der Wee

artikel

Klimaat en meer asfalt, gaat dat samen?

Architectuur

Ondanks alle aandacht voor klimaat en duurzaamheid gaat de uitbouw van het Nederlandse wegennet gewoon door, ook al leidt dit tot nieuwe files. Voor structurele oplossingen zoals goed regionaal openbaar vervoer en Road pricing, is vooralsnog minder belangstelling.

door Harm Tilman

Anders dan je zou verwachten op grond van doelstellingen ten aanzien van klimaat en duurzaamheid, wordt het wegennet in Nederland tot 2050 verder en sterk uitgebouwd. De komende jaren wordt aan het wegennet 1000 kilometer extra asfalt toegevoegd. Zo zal de A16 bij Rotterdam worden verlengd en de A27 worden verbreed. Meer wegen leidt echter per definitie niet tot minder files.

Ochtendspits en avondspits

De verwachting is dat het autogebruik navenant sterk toe zal toenemen. Volgens sommigen komt daarom het moment steeds dichterbij dat de ochtendspits onmerkbaar overgaat in de autospits. Ook in de steden neemt het autoverkeer toe. Dit wordt mede veroorzaakt door de sterke groei van mobiliteit ‘on-demand’ (via diensten als Uber).

Sportpark Willem Alexander bovenop de A4 door MoederscheimMoonen Architects, foto Ronald Tilleman

Sportpark Willem Alexander bovenop de A4 door MoederscheimMoonen Architects, foto Ronald Tilleman

Files en openbaar vervoer

Meer asfalt leidt op den duur tot meer verkeer en daarmee weer tot dezelfde files. Oplossingen voor deze ontwikkeling zijn te vinden in twee richtingen. Door op regionaal het openbaar vervoer (OV) te verbeteren, kan men ongetwijfeld iets doen aan de dagelijkse files en het verminderen van de file druk.

Noord/Zuidlijn niet doorgetrokken

Verontrustend is dat de investeringen in OV nagenoeg zijn stilgezet. Onlangs werd bekend dat de Noord/Zuidlijn niet wordt doorgetrokken naar Schiphol. Reizigers moeten nu gebruik maken van het al bestaande netwerk van de Nederlandse Spoorwegen. Hiervoor zullen onder andere nieuwe stations worden aangelegd langs de Schiphollijn. Het lijkt geen goede keuze te zijn om het nationale spoorweg netwerk in te zetten voor regionale vervoersdoelstellingen.

Projectbezoek aan de Noord/Zuidlijn in Amsterdam, foto Harm Tilman

Projectbezoek aan de Noord/Zuidlijn in Amsterdam, foto Harm Tilman

Rekening rijden

Een ander beproefd middel om de filedruk te reguleren is Road pricing. De wegen worden dan behandeld als een kostbare commodity, wat ze natuurlijk ook zijn. Het principe is uitermate simpel: automobilisten die gebruik willen maken van druk bereden wegen, worden daarvoor belast. Zo simpel als dit principe is, zo complex de uitvoering. In Nederland wordt althans al jaren gesproken over ‘rekening rijden’, maar tot een invoering ervan kwam het tot dusver niet.

 

Lees ook de andere voorspellingen

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels