artikel

“Eén herkenbare stoel is al bepalend voor de sfeer” – Interview Robert Mulder, Mulderblauw

Architectuur Premium

Robert Mulder is met Mulderblauw bezig aan een indrukwekkende reeks van hotelontwerpen. Hoe creëert een architect hospitality en wat kenmerkt vervolgens een gastvrije omgeving? Hospitality of gastvrijheid is meer dan een verhaal en keert terug in de opzet en inrichting van de hotels. Hoe doe je dat? Met welke elementen vertel je dit verhaal? Een gesprek met de architect.

Auteur Clairette Gitz
Portretfotografie Dik Nicolai

Om te praten over de veranderingen die plaatsvinden in de hotelwereld, had Robert Mulder geen betere plek kunnen kiezen dan CitizenM in Amsterdam. Dit hotelconcept is tien jaar geleden op de markt gezet door Hans Meyer. Het sterke van dit concept is dat het de vraag naar zo veel mogelijk bedden per vierkante meter weet te combineren met een belevingswereld die in de lobby begint en overloopt in de ruime living en lounge. Deze ruimten kennen een interieurinrichting van hoge kwaliteit en zijn geschikt voor ontmoeten en werken. Ze zijn bovendien voor iedereen openbaar toegankelijk. De hotelkamers daarentegen zijn zeer compact en kwalitatief hoogwaardig uitgerust.

Storytelling

De hotelwereld maakt een stevige ontwikkeling door. Robert Mulder: “Internationaal is sinds de jaren zestig en zeventig zowel het zakelijke verkeer als het toerisme sterk toegenomen. De hotelwereld reageerde hierop met het vermeerderen van het aantal slaapplaatsen, niet lang daarna gevolgd door een differentiatie in het soort aanbod.” Hij klapt zijn laptop open en laat zien hoe dat is opgebouwd: “Binnen ketens zoals Marriott en InterContinental Hotels Group bestaan grote verschillen, van budget- tot zeer luxueuze hotels.” Om zich te onderscheiden van hun concurrenten legden hotels aanvankelijk sterk de nadruk op het leveren van diensten, goederen (wasserette, restaurant en dergelijke) en een passende prijs. Tegenwoordig wordt het verschil volgens Mulder vooral gemaakt met het soort belevenis.

Robert Mulder, beeld Dik Nicolai

Beleveniseconomie

Dit sluit aan op de opkomst van de beleveniseconomie die voor de eerste maal werd gesignaleerd door Pine en Gilmore. Zij ontdekten dat, zodra in een land de welvaart een bepaald niveau bereikt, de aandacht verschuift van goederen en diensten naar ‘experiences’, oftewel belevingen. “Een belevenis kopen is betalen om tijd te besteden aan het genieten van een reeks memorabele gebeurtenissen, die door de onderneming worden georganiseerd om je er op een persoonlijke manier bij te betrekken.” (B. Joseph Pine & James H. Gilmore, The Experience Economy. Work is a Theatre and Every Business a Stage, New York 1999). De onderneming oftewel het hotel wordt een theater en de ontwerper faciliteert het verhaal, aldus Pine en Gilmore.

De woorden hotel en hospitaliteit, oftewel gastvrijheid, vinden hun oorsprong in de Franse taal. Deze gastvrijheid staat centraal in het toneelstuk dat een hotel met zijn personeel en niveau van voorzieningen de gasten voorzet. De ontwerper bepaalt binnen de regels van de wetgeving en de wensen van de opdrachtgever de kwaliteit van het gebodene. Robert Mulder zegt: “ Je kunt in dit verband een verschil maken tussen een ‘hard brand’ waarbij de formule voor het project vastligt en een ‘soft brand’ waarbij de ontwerper meer vrijheid heeft, maar het kwaliteitsniveau vastligt.” Op de vraag hoever deze vrijheid gaat, antwoordt hij: “Hotelketens hebben interieurontwerpers in dienst, zij beoordelen de plannen.” Dit komt samen in de ‘storytelling’, het specifieke verhaal van het plan, dat te maken heeft met kwaliteit, uitstraling en een unieke gastervaring.

Interview Robert Mulder - editie maart 2018

Hotel Indigo Den Haag – Paleis Noordeinde

Transformatie

Hotel Indigo in Den Haag is hiervan een mooi voorbeeld. Hierover zegt hij: “Het valt binnen het segment van het luxe boetiekhotel en is gevestigd in een monumentaal bankgebouw uit 1884. De locatie is op stand tegenover Paleis Noordeinde en het gebouw herbergt veel authentieke details en elementen zoals kluizen, glas-in-loodramen en natuurstenen plinten, tegels en vensterbanken. De locatie en het gebouw vormen het thema voor het verhaal. Het hotel is een ‘lifestyle brand’ van InterContinental Hotels Group en biedt de gasten een bijzondere ervaring door het verhaal dat gelieerd is aan deze specifieke locatie. Zo heeft de Nederlandse goudvoorraad hier ooit gelegen.” En over wat ze aantroffen aan bouwkundig goud: “De maatvoering van het gebouw is formidabel. Op de begane grond konden we door de exceptionele verdiepingshoogte een entresolkamer maken.” De kwaliteit van de unieke gastervaring komt tot uitdrukking in materialen die verwijzen naar de chique locatie en het art-decoverleden van het gebouw.

De werkzaamheden die het architectenbureau verricht, verschillen per opgave. Bij Hotel Indigo is samengewerkt met het ontwerpbureau ‘Hugo interieurvormgeving’, dat verantwoordelijk is voor het interieurontwerp. Maar in principe is Mulderblauw ingericht op het doen van de hele opgave, van de haalbaarheid van een hotel op een gegeven locatie en de vraag of een bestaand gebouw wel of niet is her te gebruiken, tot meer praktische zaken zoals het toetsen van de brandveiligheid, de regelgeving en de bouwkundige uitwerking, en ook het interieurontwerp. “Wij hebben inmiddels zeker twintig bestaande gebouwen omgebouwd tot hotels. In de meeste gevallen zijn dit leuke puzzels ten opzichte van de bestaande hoofdstructuur van een gebouw. Het is een uitdaging om het bijzondere of authentieke te gebruiken voor de ‘storytelling’. Hergebruik van gebouwen is bovendien duurzamer en meer circulair dan nieuwbouw”, aldus Robert Mulder.

Rien-Meulman_Cityhub_interview Robert Mulder_magazine maart 2018

Budgethotel

Bij het budgethotel CityHub Amsterdam is een industriële loods verbouwd tot een hotel met futuristische slaapunits en een digitale lobby. Het idee van de gestapelde units kwam uit de koker van de initiatiefnemers Sem Schuurkes en Pieter van Tilburg. Mulderblauw heeft hen geholpen met de regelgeving en heeft het geheel bouwkundig toereikend gemaakt voor de gemeente. De compacte ‘hubs’ zijn privé en voor de rest zijn er gemeenschappelijke voorzieningen. Elke hub is uitgerust met een comfortabel tweepersoonsbed, WiFi en via de app te personaliseren mood lighting en muziekstreaming.

Het hospitalityconcept is gericht op uitwisseling en ontmoeting, zowel digitaal als persoonlijk. Maar ook worden kantoorpanden getransformeerd tot hotel. Een goed voorbeeld hiervan is ibis budget Amsterdam City South (Accor), dat is uitgerust met kleine comfortabele kamers en een grote gemeenschappelijke ruimte. Robert Mulder vertelt met een grote grijns: “De gameroom die we hebben geïntroduceerd met tafeltennistafel en tafelvoetbal, vormt een levendig ontmoetingspunt.”

In veel gevallen is het concept afkomstig uit de branding van een keten of van een individuele opdrachtgever. Maar in het geval van het Amsterdam City Harbour Hotel komt het idee uit de koker van Mulderblauw zelf. Robert Mulder zegt hierover: “Tijdens onze gesprekken met de opdrachtgever heb ik hen weten te overtuigen van het belang van enige ‘soft branding’. Vervolgens hebben we een concept met het bijbehorende verhaal ontwikkeld.” Hieruit volgde weer een aantal andere opdrachten, waaronder tien niu hotels in Duitsland.

City-Harbour_MULDERBLAUW_Interview Robert Mulder-magazine maart 2018

City Harbour

Stedebouwkundige context

Ook de locatie is van belang voor het uitdragen van het verhaal. Het Amsterdam City Harbour Hotel ligt in de overgangszone van woon- naar werkgebieden, op een unieke locatie met uitzicht op het Oostelijk Havengebied. Het programma bestaat uit een hotel, ‘extended stay’ appartementen en een jachthaven. Robert Mulder zegt hierover: “Op het binnenplein tussen de vier gebouwvolumes ontmoeten de verschillende gebruikers elkaar. De zakelijke bezoekers worden zo betrokken bij het leven in de stad en op het water.”

niu_zijlsingel_interieur_Interview Robert Mulder_magazine maart 2018

Niu Dairy

Millennials

Bij ‘niu Dairy’ in Haarlem speelt de ligging aan de rand van het oude stadscentrum, direct naast een poppodium, een specifieke rol bij het aantrekken van de doelgroep van de millennials. De multifunctionele entreeruimte die publiek toegankelijk is, verenigt receptie, bar, restaurant en lounge. Het eigentijdse en historische wordt in ‘Dairy’ verwoord door in de aankleding van het interieur beeldelementen te gebruiken die verwijzen naar de hier ooit gevestigde zuivelfabriek.

De stedebouwkundige locatie is onderdeel van de uitstraling van het hotel en trekt een bepaald soort bezoekers aan, maar het hotel zelf vormt een stedelijke ontmoetingsplek. Een voorbeeld hiervan is Good Hotel, waar gasten kennismaken met de lokale gemeenschap en waar winsten worden geïnvesteerd in lokale projecten. Omwonenden maken gebruik van de lounge om te verblijven en te werken. De ‘hospitality’ richt zich op de hotelgasten, maar vormt tevens het decor voor het verhaal.

Ultieme hospitality

Robert Mulder vertelt over deze ervaring: “Als ik in Shanghai kom, ga ik altijd naar the Waterhouse, een hotel gevestigd in een oud defensiegebouw van de Japanners. Als soloreiziger voel je je hier direct thuis, juist door die mengeling van reizigers en locals.” En over het ultieme teken van ‘hospitality’ zegt hij: “Ik kwam ooit eens om 1 uur ’s nachts aan en moest de volgende ochtend om 7 uur weer weg, te vroeg voor het ontbijt. Bij het weggaan overhandigde de portier mij een ontbijt-bento box voor onderweg. “

Voor internationale reizigers die langer op een plek willen verblijven, bedacht Hans Meyer in nauwe samenwerking met architectenbureau Concrete het concept van het longstayhotel Zoku. Voor dit project bood Mulderblauw de technsiche ondersteuning voor de bouwkundige inpassing in het bestaande gebouw aan de Weesperstraat. De lofts in deze longstay leggen naast het slaapgedeelte de focus op het woongedeelte met keuken. Ook is plaats voor een lobby, waar gemeenschappelijk gewerkt en gekookt kan worden. Bij dit hotel is op het dak een groenteteeltkas met een prachtig uitzicht over de stad geplaatst.

Zoku _ Interview Robert Mulder - magazine maart 2018

Zoku

Natuurlijke omgeving

Zo’n kas is een van de eerste stappen die het hotelwezen naar de performance-economie maakt. Een hotel verschaft diensten, maar deze zijn zelden circulair of duurzaam. Dat geldt eveneens voor de nieuwe gebouwen. De meeste opdrachtgevers, vooral Amerikaanse ketens, zijn hiermee nog nauwelijks bezig. Robert Mulder zegt hierover: “Het zou wel goed kunnen, alle producten en diensten zijn immers geschikt om te ‘leasen’.”

Bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft Mulderblauw het thema natuur uitgewerkt met behulp van materialen die minder belastend zijn voor het milieu. De ‘tree of life’ in het centrale atrium vormt het middelpunt van het groen dat in de verschillende en in elkaar overlopende ruimten op de begane grond is toegepast. De aangrenzende patio plus het glazen dak brengt het daglicht diep het gebouw in.

De in het gebouw toegepaste materialen zijn eenvoudig te scheiden en te hergebruiken. In samenwerking met Mosa is een geveltegel ontwikkeld waarop een terughaalgarantie is afgegeven volgens het Cradle to Cradle-principe. Er zijn geen pigmenten gebruikt maar een opdrukprincipe dat het verschil tussen glans en mat veroorzaakt. Hierdoor ontstaat een levendige gevel die verandert met het daglicht. Het thema wuivend riet verwijst naar de polder en de omliggende natuur.

Robert Mulder, beeld Dik Nicolai

Interieur

“Een hotelkamer moet meer leveren dan een gewone slaapkamer thuis”, stelt Robert Mulder. “De technische kant is zeer interessant. Zo moet je ervoor zorgen dat de elektrische voorzieningen op de kamer intuïtief te bedienen zijn. En de toegepaste materialen mogen niet te kwetsbaar zijn. De kleur van het licht draagt bij aan de sfeer op een kamer. Soms zitten de speciale voorkeuren van een gast opgeslagen in het digitale geheugen.” Hij werkt voor de interieurbouw graag samen met lokale bedrijven. Hij zegt hierover: “Vaak is één herkenbare stoel al bepalend voor de sfeer.”

De installaties voor het binnenklimaat worden efficiënter en energiezuiniger. Ventilatie, koeling en verwarming zijn vaak opgenomen in één geïntegreerd systeem. Hij vertelt: “We werken met onze partners aan een hotel waarin een gevelpaneel de ramen afsluit en de installaties uitgaan, zodra een gast zijn kamer heeft verlaten. Het hotel wordt hiermee zeer energiezuinig.”

De toegenomen hospitality en de omgeving die voor de gasten wordt ingericht, dienen slechts één doel, een doel dat Robert Mulder omschrijft als het bereiken van optimale gasttevredenheid. Dat is precies waaruit Robert Mulder zijn grootste voldoening haalt, zeker als blijkt dat een hotel door het toegepaste concept succesvol is.

Foto's

Reageer op dit artikel