artikel

Rotterdamse Torens: Cooltoren door V8 Architects viert uitzicht

Architectuur

De skyline van Rotterdam wordt de komende jaren flink uitgebreid met woontorens. Maar hoe komen die eruit te zien? Wij vroegen een aantal architecten naar hun ontwerp. De Cooltoren door V8 Architects richt zich met een dragende kern op het uitzicht. Bijzonder zijn ook de ‘middenkroon’ en de aansluiting op de naastgelegen gebouwen.

Wat maakt de Cooltoren een bijzonder Rotterdams project?

“Enerzijds de voor Nederlandse begrippen forse hoogte, het past hiermee naadloos in de traditie van Rotterdamse hoogbouw. De unieke geleding van de toren, met een ‘middenkroon’ maakt dat de Cooltoren hiernaast relateert aan de hoogte van de vorige hoogbouwgolf in Rotterdam.”

beeld V8 Architects

“Anderzijds vormt dit project een antwoord op een hele basale maar zeer relevante vraag: het oplossen van een woningtekort in de Rotterdamse binnenstad. In vergelijking met andere steden heeft deze ook een historische inhaalslag te maken betreffende het aandeel van woonprogramma in vergelijking met andere binnenstedelijke functies.”

beeld V8 Architects

Hoe is de toren georganiseerd?

“Het bijzondere aan de Cooltoren vormt het casco. Geen dragende gevel met een dragende kern, maar een dragende kern met zogenaamde ‘outriggers’. Hiermee is het mogelijk om forse bandramen te maken en het uitzicht te vieren. Dit is de essentie van de plattegrondorganisatie: een rijke variatie aan plattegronden rond een compacte kern. Zes woningen per typische etage.”

V8 Cooltoren plattegrond typische etage

“De midden-kroon telt vier appartementen per etage, elk op een hoek. In combinatie met het enorme rondgaande balkon van 75 vierkante meter per appartement, wordt halverwege de toren een equivalent van de penthouses boven in de toren aangeboden.”

beeld V8 Architects

Hoe sluit de toren aan op het maaiveld?

Het Baankwartier, de thuishaven van de Cooltoren, is kenmerkend voor de wederopbouw van Rotterdam. Het ‘landingsblok’ van de toren associeert met de architectonische thema’s van de wederopbouwarchitectuur en de voormalige verkaveling. Aan de straatzijde is dubbelhoge ruimte gemaakt voor commerciële functies en een majestueuze entree volledig in travertijn.”

beeld V8 Architects

“Wat hiernaast onderscheidend is, is de parkeergarage in het binnenhof. Dit is nu een expeditiestraat die er verloederd bij ligt. Hier is de zeer grote fietsenstalling met servicepunt duidelijk zichtbaar opgenomen, in combinatie met de bergingen. Zo ontstaat als vanzelf een 24/7 verkeerstroom vanuit de garage naar de toren, wat zorgt voor een intensief gebruikt maaiveld.”

 

Meer over Rotterdamse torens

Foto's

Reageer op dit artikel