artikel

Architectuurjaar in beeld: Teo Krijgsman

Architectuur

de Architect vroeg haar fotografen om het beste beeld van het afgelopen architectuurjaar aan te te leveren. Deze foto van Reyelanden in Utrecht door Bureau Kroner vindt Teo Krijgsman de mooiste. Hieronder licht hij toe waarom.

De foto die voor mij het afgelopen architectuurjaar het beste typeert, is die van het woongebouw Reyelanden van Bureau Kroner waar een glazenwasser uit het raam leunt. Dit is een recent opgeleverd project en de foto heb ik in opdracht gemaakt. Het project illustreert perfect hoe de laatste jaren aan kleinschalige (woon)projecten wordt gewerkt.

De crisis van de afgelopen jaren werd getypeerd door minder opdrachten en kleinere projecten. Vooral architecten en bouwers dienden zich meer te onderscheiden. Men deed dat onder andere door bepaalde delen van een project te verbijzonderen, terug te grijpen op ingewikkelde en meer tijdrovende metseltechnieken en te werken met traditionele en natuurlijke materialen.

Bauhaus Dessau, beeld Teo Krijgsman

Bauhaus Dessau, beeld Teo Krijgsman

Het verlangen uit de markt naar nostalgische oplossingen heeft op deze ontwikkeling een fors stempel gedrukt.

Het CPO project voor de studentenbehuizingen Reyelanden te Utrecht van Bureau Kroner illustreert een en ander fraai door de verschillende kleuren baksteen, de in golvende patronen gemetselde gevels en de verspringende daklijnen.

Ik heb mijn foto zodanig ingekaderd, dat meer focus is komen te liggen op het project als zodanig en de verbijzondering opvalt. De foto is bijna een detail. Het originele beeld heeft meer ruimte, waardoor de focus daar meer ligt op de context. In combinatie met de andere foto’s die ik van het project heb gemaakt, levert de totale reportage een goed beeld op.

Bauhaus Dessau, beeld Teo Krijgsman

Bauhaus Dessau, beeld Teo Krijgsman

De keuze van één beste foto is eigenlijk niet mogelijk. Een project kun je immers niet in één beeld vatten. De meeste gebouwen hebben verschillende niveaus, zijn niet symmetrisch en zelfs niet vierkant of rechthoekig. Een gebouw geeft bovendien vanuit elk standpunt een ander, soms totaal verschillend beeld.

Anders gezegd: vanuit een standpunt is een gebouw een koe, vanuit een ander een paard. Dat geloof je misschien niet direct, maar ik kan je verzekeren dat het zo is. Misschien niet bij élk gebouw, maar als je om een complex gebouw heen loopt, zie je het bij elke stap veranderen. Vergeet daarbij ook niet het verschil tussen hoog en laag, en tussen veraf (en dan bedoel ik gerust een kilometer) of (heel) dichtbij.

Unterlinden door Herzog de Meuron, beeld Teo Krijgsman

Unterlinden door Herzog de Meuron, beeld Teo Krijgsman

Het gebouw bepaalt waar ik ga staan. En niet ik. Is het goed, dan zet je daar je camera neer. Het is meestal een aantal malen ‘goed’, en samen geven de foto’s een steeds completer beeld van het gebouw. Het standpunt waar je je bevindt tijdens het kijken, is dé bepalende factor voor een goede architectuurfoto.

Je kunt daar heel ver in gaan, zeker als je bedenkt dat naast het beeld en de compositie (strakke lijnen, rust en sterke vormen) drie niveaus van kijken bestaan:

– Object
– Context & beleving
– Détail

In feite kom je altijd op minimaal drie ‘beste’ foto’s uit. Dat wordt geïllustreerd door de foto’s die ik regelmatig vanuit interesse en op eigen initiatief maak van bestaande of reeds opgeleverde projecten.

Op de meegeleverde foto’s zie je
– Bauhaus Dessau (ontwerp Walter Gropius): overzicht van het project en de context.
– Bauhaus Dessau (ontwerp Walter Gropius): achtergevels met balkons (een foto die recent is getoond en verkocht op een expositie te Mulhouse).
– Museum Unterlinden, Colmar (ontwerp Herzog & De Meuron): detail en abstractie.

Fotograferen doe je met je hoofd. Daarna zet je een camera neer en maak je weer keuzes: beslissingen over het licht (het tijdstip van de dag), de kadrering, en de aanwezigheid van mensen of geen mensen, naast tal van technische beslissingen. Zo maak je de ene foto na de andere, of kom je terug, als de omstandigheden niet meewerken of niet optimaal zijn.

Foto's

Reageer op dit artikel